انواع سند ملکی

1402/11/11

قبل از خید و فروش ملک حتما باید با انوع سندملکی آشنایی داشته باشید که دچار مشکل قضایی نشوید. در این مقاله انواع سند ملکی را با ذکر جزییات برای شما شرح داده‌ایم حتما بخوانید.


انواع سند ملکی

امروزه خیلی از افراد نام سندهای ملکی را به گوش خود شنیده‌اند اما با معنی واقعی هر کدام از این سندها آشنایی ندارند. آیا ملکی که خریداری کرده‌اند سند معتبری دارد یا خیر؟ این اولین سوالی که ذهن خیلی از افراد را به خود مشغول کرده است. لازم است قبل از خرید ملک، باید با انواع سند ملکی آشنایی داشته باشید تا خرید خود را با خیال راحت انجام دهید.

در نظر داشته باشید اگر اطلاعات شما درباره سند ناقص باشد و معامله شما انجام شده باشد، برای برطرف کردن مشکل خود باید به مراکز قانونی و قضایی مراجعه کنید. یکی از مهم‌ترین مسئله حقوقی که در هنگام خرید ملک با آن روبرو می‌شوید، سند ملکی است. 
سندهای ملکی انواع مختلفی دارند که هر یک شرایط حقوقی خاص خودشان را دارند. در صورت نداشتن اطلاعات از سندها ممکن است مشکلات جدی گریبان‌گیر شما شود. برای جلوگیری از مشکلات قضائی به علت عدم آگاهی درباره سندها، تا انتهای این مطلب در دیرباز با ما همراه باشید.

 

سند چیست؟

طبق ماده 1284 قانون مدنی، سند نوشته ای  است که در مقام دعوی یا دفاع قابل استناد است. در اصل این نوشته توسط فرد مدعی و طرف مقابل او به عنوان مدرک در دادگاه قابل ارائه است. سند مهم ترین مدرکی است که شما  برای دفاع از خود در دادگاه، می‌توانید از آن استفاده کنید. حجم بزرگی از دعوای حقوقی در دادگاه، با ارائه انواع سند قابل پیگیری است و براساس نوع سند حکم دادگاه صادر می‌شود. بر اساس ماده 1286 در قانون مدنی سند، به دو دسته عادی و رسمی تقسیم می‌شود که در زیر با آن اشاره می‌کنیم. 

 

سند رسمی 

سند رسمی سندی است که بر اساس مقررات قانونی توسط اداره ثبت اسناد و یا ماموران رسمی این حوزه تنظیم می‌شود.


شرایط سند رسمی: 

  • این سند توسط مامور رسمی تنظیم شود.
  • حتما مامور صلاحیت تنظیم داشته باشد.
  • سند باید با رعایت مقررات قانونی تنظیم شود.

 

سند چیست

 

سند عادی

سند عادی نوشته‌ای است که هر دو طرف معامله برای اموری جاری مابین خودشان تنظیم می‌کنند در زیر به مواردی که سند عادی را به سند رسمی تبدیل می‌کند اشاره می‌کنم:

اگر شخصی که سند بر علیه او اقامه شده، صدور سند را از جانب خود تایید کند.
شخصی که سند را انکار می‌کند در دادگاه به اثبات برسد که سند را مهر یا امضا کرده است.
 

مزایای اسناد رسمی نسبت به اسناد عادی

برای سند رسمی نیاز به حکم دادگاه نمی‌باشد. اشخاص دارنده سند رسمی با مراجعه به دفترخانه می‌توانند تقاضای اجراییه داشته باشند. اما برای به اجرا گذاشتن سند عادی نیاز به حکم دادگاه است.
تاریخ تنظیم سند برای طرفین تنظیم کننده و اشخاص ثالث موثر است. اما در سندهای عادی تاریخ تنظیم برای اشخاص ثالث موثر نیست.

اعتبار اسناد عادی را از سه طریق می‌توان خدشه دار کرد:

  • انکار
  • جعل
  • تردید

اما در مورد اسناد رسمی فقط ادعای جعل قابل قبول است و انکار و تردید علیه سند رسمی پذیرفته نیست و این نشان دهنده اعتبار بیشتری است که قانون گذار برای اسناد رسمی در نظر گرفته است. 
در صورت گم شدن اسناد رسمی امکان کپی رسمی به راحتی امکان پذیر است. اما در مورد مفقود شدن اسناد عادی به این صورت نیست.

 

 

در دعاوی که با استناد به سند رسمی باشد، خواهان بدون خسارت احتمالی می‌تواند درخواست تامین کند و دادگاه وظیفه دارد قبول دعوی کند. اما اگر همین ادعا مربوط به سند عادی باشد، خواهان موظف است مبلغ خسارتی که به طرف مقابل وارد می‌شود را به صندوق دادگستری وارد کند تا تامین خواسته انجام شود.

 

اسناد مالکیت معارض چیست؟

زمانی که برای یک ملک دو بار سند صادر شده باشد آن سندی که تاریخ ثبت آن آخرین باشد، به آن اسناد مالکیت معارض گفته می‌شود. برای مثال دو نفر تقاضای ثبت ملک را داده باشند و برای هر دو نفر آنها سند صادر شده باشد. به سند دومی که صادر شده باشد مالکیت معارض می‌گویند. سندی که اولین تاریخ ثبت را داشته است  تا زمانی که با حکم دادگاه باطل نشده باشد دارای اعتبار است.

 

اسناد مالکیت

 

معامله این ملک با ذکر سند مالکیت معارض در متن سند قانونی است و انجام می‌شود. اما سند مالکیت معارض تا موقعی که حکم نهایی دادگاه برای صحت آن صادر نشده باشد بی‌اعتبار است و انجام معامله آن ملک ممنوع می‌باشد. در مورد اسناد مالکیت معارض، مقرراتی از طریق شورای عالی ثبت، هیات نظارت و حکم دادگاه تنظیم شده است که مشکل تعارض را حل می‌کند. 

 

ثبت ملک غیر چیست؟

مالکی که پس از انتقال ملک خود با وجود اخطار اداره ثبت، درخواست صدور سند مالکیت آن را داشته باشد.
اشخاصی که صاحب ملک نبوده اند اما با صحنه سازی آن ملک را به تصرف خود درآورده اند و تقاضای ثبت آن را دارند.
وارثی که با وجود محروم بودن از ارث، درخواست ملک یا صدور سند به نام خود می‌کند.
اشخاصی که امین مالک متصرف ملکی بودند و با تبانی با شخص ثالث، آن را به اسم شخص ثالث ثبت کرده اند.
کسانی که به عنوان شخص امین مالک متصرف شده ملک بودند و آن ملک را به اسم خود ثبت کنند.

 

انواع سند ملکی و تفاوت آنها

بارها برای ما پیش آمده که برای خرید ویلا، ملک و .. به بنگاه مراجعه می‌کنیم اما شک داریم که ملک پیشنهادی را خریداری کنیم. در جریان باشید که همه مسائل حقوقی درباره املاک حول سند می‌چرخد و سند نقش مهمی در یک معامله را ایفا می‌کند. در زیر به مهم‌ترین سندهای ملکی اشاره می‌کنیم. 

 

سند تک برگ عرصه و اعیان

در کلان شهرهایی چون تهران، شیراز، اصفهان و شهرهای بزرگ به دلیل گرانی زمین انبوه‌سازان ترجیح می‌دهند که در کمترین متراژ زمین، برج های بلند بسازند. در کلان شهرها ساختمان‌هایی از نوع آپارتمان زیاد به چشم دیده می‌شود که به واحدهای ساخته شده این آپارتمان‌ها سند عرصه و اعیان تعلق می‌گیرد.

 

سند تک برگ

 

سند شش دانگ

سند شش دانگ سندی است که مالکیت یک ملک کاملا به نام یک شخص می‌باشد و شخص دیگری در مالکیت آن شریک نمی‌باشد. سند شش دانگ از معتبرترین نوع سند است که همه افراد آن را قبول دارند و در همه مراکز دارای اعتبار ویژه‌ای است. به تعبیری سند شش دانگ به سندی گفته می‌شود که تمام جهات ملک از شمال، جنوب، غرب و شرق را شامل می‌شود و فرد دیگری در این ملک سهیم نیست.

 

سند تفکیکی

سند تفکیکی به سندی گفته می‌شود که یک ملک بین خویشاوندان و شرکا تقسیم می‌‌شود. همان‌طور که از اسم این سند مشخص است کلمه تفکیک به معنی جداسازی است. این سند برخلاف سند شش دانگ، مخصوص املاکی است که هربخش آن در اختیار مالک است. سندی که از هم تفکیک شده است و اطلاعات مالکان هر قسمت مشخص می‌باشد و هر قسمت سند جدا و مربوط به خود را دارد.

 

سند تک برگ

زمان‌های گذشته هر ملک دارای سندی بوده که بعضی‌ها به آن سند تک برگ می‌گفتند. در حالی که سند‌های قدیمی حاصل جمع آوری چند برگ در کنار هم بوده‌اند اما امروزه سندها شامل یک برگ هستند. این سند از طرف نهادهای رسمی طراحی شده و مورد تایید است.

 

جمع بندی

سند در هر معامله‌ای مهم است. قبل از خرید هر ملکی باید با انواع سند ملکی آشنا شوید که دچار مشکل قضایی نشوید. ما در این مطلب انواع سند را برای شما تشریح کردیم.  قبل از خرید هر ملکی، یکی از مواردی که باید بررسی کنید سند آن است. در خیلی موارد معامله‌ای انجام شده که سند آن دچار مشکل بوده و خریدار را به دردسر انداخته است. پس اگر با انواع سند آشنایی ندارید حتما خواندن این مقاله را از دست ندهید. 

سامانه دیرباز بر اساس نیاز فروشندگان، خریدارن و کارشناسان املاک طراحی شده است. صنف مشاوران املاک با استفاده از این سامانه از خدماتی چون مدیریت پرونده‌های املاک، برقراری ارتباط خریداران و فروشندگان با مشاوران و ارتباط موثر همکاران بهره‌مند می‌شوند.

0 2 0 0
نویسنده: مهنوش کاظم زاده

دیدگاه ها و نظرات

ارسال دیدگاه

سوالات متداول

جدیدترین مقالات

مشاهده همه
arrow icon