نکات مهم خرید زمین

1402/09/21

اگر شما قصد خرید زمین را دارید باید نکاتی را رعایت کنید که دچار مشکل نشوید. در این مطلب اصول اولیه خرید زمین ذکر شده است، حتما بخوانید تا دچار ضرر سنگین نشوید.


نکات مهم خرید زمین

افرادی که قصد خرید زمین را دارند باید به نکات مهم خرید زمین دقت کنند. در اصل بی تجربه بودن افراد و آگهی نداشتن در زمینه خرید و فروش زمین، باعث بوجود آمدن زیان‌های سنگینی می‌شود که بعضی از این ضررها قابل جبران هم نیستند. برای همین افرادی که قصد خرید زمین را دارند حتما باید به نکات مهم آن توجه کنند یا این که در این زمینه از افراد با تجربه مشورت بگیرند.

در این مقاله ما قصد داریم به نکات مهم در زمینه خرید زمین اشاره کنیم که اگر شما هیچ تجربه ای در این زمینه نداشته باشید با مطالعه این مقاله دقیقا مثل یک خریدار حرفه ای و با تجربه عمل کنید.

 

نکات مهم خرید زمین

نکات بسیار مهمی برای خرید زمین وجود دارد که باید به آن اطلاع داشته باشید تا بتوانید یه خرید موفق داشته باشید در زیر به این نکات اشاره می‌کنیم تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

 

1- بودجه خرید زمین را خودتان مدیریت کنید.

این گزینه مخصوص اشخاصی است که قصد سرمایه گذاری در زمینه خرید زمین را دارند. اگر شما جز این دسته از اشخاص هستید نباید به سمت قرض گرفتن برای خرید زمین بروید، خیلی از افراد هستند که برای خرید زمین سراغ دریافت وام مسکن می‌روند. در این مورد حتما باید مطمئن باشید که امکان پرداخت را دارید، چون اصلا نمی‌توانید به موردی چون اجاره خانه یا … جهت پرداخت قسط اکتفا کنید.

 

نکات مهم خرید زمین

 

2. بررسی ابعاد زمین

یکی از مواردی که برای خرید زمین باید به آن دقت کنید، بررسی ابعاد زمین است. همین‌طور که در جریان هستید، ابعاد زمین به طور مستقیم روی قیمت زمین تاثیر می‌گذارد. اولین کاری که باید انجام دهید، هدف خود را از خرید زمین مشخص می‌کنید و بعد طبق هدف مشخص شده شما، ابعاد و متراژ زمین را انتخاب می‌کنید.

 

3. مشخصات زمین را بررسی کنید

زمانی که شما برای خرید زمین به مشاورین املاک مراجعه می‌کنید، قطعا مشاورین سعی دارند مشخصات زمین را به شما ارائه دهند  تا شما را مشتاق به خرید زمین کنند زیرا شما هم برای خرید زمین یکسری مشخصات در نظر دارید که اگر در مشخصات زمین که به شما ارائه شده نباشد، از خرید آن زمین منصرف می‌شوید.

 

مشخصات زمین

 

در بعضی مواقع مشاورین یا مالک زمین برای فروش  زمین مشخصاتی را به شما معرفی می‌کنند که آن زمین دارای این مشخصات نیست، به همین دلیل قبل از اینکه سریع اقدام به خرید زمین کنید حتما تمام مشخصات زمین را بررسی کنید تا خرید خود را با خیال راحت و بدون هیچ مشکلی انجام دهید.

 

4. هزینه‌های جانبی را در نظر بگیرید

اگر قبل از خرید زمین هزینه‌های جانبی را در نظر نگیرید ممکن است با مشکلات مالی مواجه شوید. هزینه‌های جانبی شامل عوارض، هزینه تعمیرات، عوارض، مالیات و… می‌شود.

در مواردی امکان دارد هزینه ای جانبی آنقدر زیاد باشد که شما را از خرید زمین منصرف کند. پس در نظر داشته باشید که هزینه‌های جانبی بر روی تصمیم شما برای خرید زمین تاثیر می‌گذارد.

 

5. هدف شما از خرید زمین چیست؟

شما قبل از خرید زمین باید هدف خود از خرید زمین مشخص کنید و این که شما چرا قصد خرید زمین را دارید. هدف شما از خرید زمین میتواند بر روی متراژ زمین، موقعیت زمین و قیمت زمین تاثیر زیادی داشته باشد. برای مثال اگر هدف شما از خرید زمین صرفا سرمایه گذاری باشد باید زمینی را در منطقه ای خریداری کنید که تا چند سال آینده هنوز در حال رشد باشد و به ارزش زمین شما بیافزاید. اما اگر هدف شما از خرید زمین  ساخت یک ویلایی است که جهت تفریح در روز تعطیل قصد استفاده از آن را دارید، می‌توانید زمینی را بخرید که در یک روستا باشد یا منطقه‌ای که دلخواه شما باشد بدون این که در نظر بگیرید آینده به ارزش زمین شما افزوده می‌شود یا خیر؟

 

6. باید استعلام زمین را بگیرید

گرفتن استعلام قبل از خرید بهترین جواب به سوالی است که چگونه در خرید زمین گول نخوریم؟ اگر شما قصد خرید زمینی را داشته باشید اما استعلام نگیرید ممکن است در آینده دچار مشکل بسیاری شوید. حتما قبل از خرید زمین به عنوان خرید، باید استعلام مجوز وکالت فروشنده را از سازمان‌های مربوطه بگیرید تا شما از شخص اشتباهی زمینی را خریداری نکنید.

 

استعلام زمین

 

شما باید بررسی کنید که به هیچ عنوان زمینی که می‌خواهید خریداری کنید در محدوده‌ی  طرح‌های تفصیلی نباشد. در این مورد ممکن است مشاور املاک یا صاحب زمین هیچ اطلاعی به شما ندهند. اما شما به عنوان خریدار زمین باید از سازمان‌های مربوطه در این مورد استعلام را بگیرید. استعلامات بسیاری هستند که باید قبل از خرید زمین گرفته شود مثل این که زمین در بافت شهری قرار دارد یا خیر، استعلام شهرداری و دارایی، استعلام جهاد کشاورزی.

 

7. بررسی همسایگان

یکی از عواملی که قبل از خرید زمین باید به آن دقت کنید و ممکن است شما به آن اصلا توجهی نکنید و شاید از نظر اهمیت درجه خیلی پایینی داشته باشد بررسی همسایگان است. باید در جریان باشید که افراد زیادی که درخواست فروش زمین خود را دارند به علت مزاحمت‌های همسایگان و نداشتن امنیت به مشاورین املاک مراجعه می‌کنند. به همین خاطر قبل از خرید زمین در هر منطقه ای به بررسی همسایگان بپردازید.

 

8. بررسی وضعیت جغرافیایی زمین

بررسی موقعیت مکانی یک زمین جزو مواردی است که قبل از خرید زمین حتما باید به آن دقت کنید. مثلا اگر شما قصد خرید زمین در نزدیک یک رودخانه را دارید ممکن است از نظر طبیعت منظره خوبی داشته باشد ولی از نظر امنیت ممکن است شما با خطراتی روبرو شوید. مثلا در فصل زمستان اگر این رودخانه طغیان کند برای شما خطرناک است.

 

9. بررسی فاصله زمین تا مراکز درمانی و خدماتی

این مورد مناسب افرادی است که قصد دارند زمینی را خریداری کنند و در آن زمین شروع به ساخت و ساز کنند. در زمان ساخت حتما به فاصله مراکز خدماتی و درمانی دقت کنید. فاصله شما باید طوری باشد که برای خرید و مراجعه به مراکز درمانی نیازبه پیمودن مسافت طولانی نباشد.

 

10. مشورت گرفتن از افراد با تجربه

هیچ فرقی ندارد که قصد خرید خانه را داشته باشید یا زمین و آپارتمان. اگر شما مهارت کافی در خرید را نداشته باشید حتما از تجربه افرادی که در این زمینه تخصص و مهارت لازم را دارند استفاده کنید. اطلاعات کافی نداشتن و بی تجربگی، ضررات جبران ناپذیری برای شما به همراه دارد. پس قبل از خرید زمین حتما از افراد با تجربه مشورت بگیرید که دچار مشکل نشوید.

0 2 0 0
نویسنده: مهنوش کاظم زاده

دیدگاه ها و نظرات

ارسال دیدگاه

سوالات متداول

جدیدترین مقالات

مشاهده همه
arrow icon