برنامه ریزی برای فروش ملک

1402/10/11

برای انجام معامله‌ی ملکتان برنامه ریزی کنید. چه مواردی لازم است که در زمان برنامه ریزی برای فروش ملک خود انجام دهیم؟ همه‌ی این موارد را در مطلب زیر بخوانید.


نکاتی برای مالکین

نقدینگی خود را مدیریت نمایید

قبل از دریافت پیشنهادات خریدارن، برای مقدار زیادی نقدینگی که از فروش ملکتان عاید شما می‌شود، برنامه‌ریزی کنید و آماده باشید. فراموش نکنید که این موارد را در نظر بگیرید:

 

مبلغ ضمانت تحویل ملک

همواره بخشی از ثمن معامله بابت ضمانت تخلیه و یا تحویل ملک در نظر گرفته می‌شود که در زمان تحویل ملک به خریدار، وجه آن به نفع فروشنده وصول می‌گردد.

 

مبلغ ضمانت انتقال سند

همانند ضمانت تحویل ملک، درصدی از ارزش ملک نیز بابت ضمانت انتقال سند بایستی نزد خریدار بماند که در زمان انجام امور اداری انتقال سند و همزمان با تنظیم سند محضری، به فروشنده پرداخت خواهد شد. لازم به توضیح است که در زمان تنظیم سند بایستی کلیه‌ی حساب‌های مالی طرفین معامله تسویه شده باشد، زیرا که پس از انتقال سند، فروشنده حق هرگونه ادعایی را از خود سلب و ساقط می‌نماید.

 

برنامه ریزی برای معاله ملک

 

هزینه‌های نقل و انتقال

جهت نقل و انتقال املاک، هزینه‌هایی مطرح می‌شود که بخشی بر عهده‌ی خریدار می‌باشد و قسمتی نیز بایستی توسط فروشنده پرداخت گردد. از آن دسته، استعلام از اداره‌ی دارایی و پرداخت مالیات نقل و انتقال، پرداخت عوارض شهرداری، پرداخت عوارض صنفی (برای ملک تجاری)، انجام تسویه حساب اداره اوقاف و... که بسته به نوع و موقعیت ملک می تواند تغییر کند. لازم است جهت اطمینان از این امور، با کارشناس املاک مربوطه مشورت نمایید و اطلاعات لازم را از ایشان دریافت کنید.

 

سرمایه‌گذاری

با توجه به نوسانات شدید بازارها، بهتر است پیش از آنکه اقدام به فروش ملکتان کنید، هدفی برای سرمایه‌گذاری مبلغی که قرار است از فروش ملک به دست آورید، برای خود تعیین کنید. اغلب مالکین و فروشندگان، ترجیح می‌دهند عایدات خود از فروش املاک را مجددا در همین بازار هزینه کنند و متناسب با نیازها و شرایط زندگی شخصی‌شان، اقدام به تغییر نوع ملک و یا تغییر مکان آن نمایند. کارشناسان املاک دیرباز می‌توانند مشاوران خوبی جهت دریافت پیشنهادات مختلف باشند و با استفاده از بانک اطلاعاتی دیرباز، بهترین انتخاب‌ها را به شما پیشنهاد دهند.

 

ارزش ملک خود را تعیین کنید

مشاوران املاک می‌توانند به شما کمک کنند تا در زمان مناسب وارد بازار شوید، روندهای بازار را تجزیه و تحلیل کنید و اطمینان حاصل کنید که ملک خود را با قیمت مناسب می‌خرید یا می‌فروشید. وقتی نوبت به انجام معامله می‌رسد، کلیه جوانب را در نظر بگیرید تا ریسک زیان را به حداقل ممکن برسانید.

 

قیمت مناسب را تعیین کنید

اگر قیمت خود را خیلی پایین تعیین کنید، ضرر خواهید کرد. همچنین اگر قیمت درخواستی شما خیلی بالا باشد، ممکن است خریداران مایل را بترسانید و احتمال انجام معامله را به صفر نزدیک کنید.

مشاوران املاک محلی، بازار را می شناسند و می‌تواند در ارزش گزاری منظقی ملک شما، به شما کمک کنند.

مشاور املاک شما می‌داند که در بازار محلی شما چه معاملاتی اتفاق می‌افتد و همچنین با رفتارهای بازار املاک که ممکن است بر نحوه فروش ملک شما تأثیر بگذارد، آشنایی دارد.

 

مشاوره املاک

 

مشاوران املاک دیرباز با استفاده از بانک اطلاعات گسترده ای که منحصراً برای آنها در دسترس است، می توانند ملک شما را با مجموعه  ای از املاک مشابه که اخیراً در منطقه شما معامله شده است مقایسه کنند و منطقی‌ترین قیمت‌ها را به شما پیشنهاد دهند.

 

قرارداد فهرست بندی را امضا کنید

امضای یک توافق‌نامه رسمی با مشاور املاک منتخب، اولین گام برای شروع فرایند فروش ملک شما خواهد بود. این توافق‌نامه سه هدف اصلی را دنبال می کند:

  • ارتباطات و حدود مسئولیت شما را مشخص می کند، از جمله محدودیت های اختیارات مشاور املاک منتخب شما.
  • اطلاعات دقیق در مورد ملک را از شما دریافت می کند و در سیستم بانک اطلاعاتی جامع دیرباز قرار می‌دهد.
  • این توافق‌نامه مبنایی برای تهیه پیش نویس پیشنهادات ملک شما خواهد بود.

 

 نکات برجسته توافق نامه فهرست بندی

اعتبار

این توافق‌نامه رابطه حقوقی بین شما و کارشناس املاک و مستغلات را توصیف می کند و یک محدودیت زمانی را برای مشاور منتخب شما (جهت فروش ملک شما) تعیین می کند.

 

خدمات انحصاری در مقابل خدمات فهرست‌بندی چندگانه

فروش ملک به صورت سنتی با ایجاد یک پرونده نزد یک مشاور املاک و به طور انحصاری ایجاب می‌نماید که فقط همان مشاور املاک می تواند مشتری برای ملک شما پیدا کند. دیرباز بهره‌مندی از خدمات فهرست‌بندی چندگانه را توصیه می کند، که به تمامی مشاوران املاک دیرباز این اجازه را می دهد تا ملک شما را در سامانه دیرباز ثبت و منتشر نمایند - ابزاری قدرتمند که به خریداران بالقوه این امکان را می دهد تا پرونده ملک شما به بازار عرضه شود.

 

محابسه قیمت ملک یا خانه

 

قیمت

کارشناس املاک شما توصیه‌های بسیار مفیدی در مورد قیمتی که خریداران را جذب می‌کند، خواهد داشت. در مورد انتخاب بهترین قیمت سامانه‌ی دیرباز خدماتی را به مشاوران املاک ارایه می‌نماید تا مناسب‌ترین قیمت را بیابند.

 

حق کمیسیون مشاوران املاک و مستغلات 

حق کمیسیون ممکن است یک کارمزد ثابت و یا درصدی از قیمت فروش نهایی باشد. این مبلغ در توافق‌نامه قید می‌گردد.

 

شرح فیزیکی ملک شما

کارشناس منتخب شما، شرحی می نویسد که بهترین ویژگی های ملک شما را برجسته می کند. هرچقدر اطلاعات ثبت شده در سامانه دیرباز دقیق‌تر و کامل‌تر باشد، عملکرد کارشناس مثبت‌تر، اتلاف وقت کارشناس املاک، خریدار و فروشنده کمتر و نتیجه‌ی نهایی حاصل از انجام معامله درخشان‌تر خواهد بود.

 

اطلاعات حقوقی

اطلاعات حقوقی و رسمی شامل شماره سند، شماره قطعه و بررسی اسناد و مدارک است.

 

اطلاعات مالی

به خریداران بالقوه اجازه دهید از حداقل سپرده مورد نیاز خود مطلع شوند. ارایه‌ی بهترین پیشنهادها و شرایط پرداخت در یافتن هرچه سریعتر مشتری به شما کمک خواهد کرد. هرچه شرایط پرداخت شفاف‌تر تشریح گردد، خریداران بلقوه اشتیاق بیشتری جهت بازدید ملک شما خواهند داشت. توصیه‌ی دیرباز به فروشندگان این است که تا حد ممکن از ذکر عبارت توافقی در خصوص مبالغ خودداری نمایند.

 

تاریخ تحویل و تاریخ انتقال سند

مدت زمانی که پس از فروش ملک خود برای تخیله، تحویل و انجام نقل و انتقال اسناد نیاز دارید را با دقت کر نمایید. انعطاف پذیر بودن ممکن است به فروش سریع خانه شما کمک کند.

 

چگونگی شرایط بازدید از ملک

مشاور املاک شما وظیفه‌ی هماهنگی و تنظیم قرار ملاقات ها را بر عهده دارد. هر دستورالعمل خاصی مانند ذکر بازه‌ی زمانی خاصی از شبانه روز، می تواند مورد توجه قرار گیرد.

 

چه چیزی در قیمت گنجانده شده است؟

برخی اسباب و وسایل می تواند در قیمت گاری ملک شما موثر واقع شود. برای مثال تجهیز ملک به پرده، لوستر، کابینت، سیستم‌های تهویه و ... که به طور معمول در فروش یا اجاره گنجانده نمی‌شوند، اما فروشندگان اغلب آنها را به عنوان نکات مثبت ملک در اطلاعات تکمیلی درج می کنند. همچنین جهت اجاره املاک، لازم است فهرستی از تمامی وسایل ذکر گردد تا در زمان اتمام قرارداد از مستاجر تحویل گرفته شود.

0 4 0 0
نویسنده: مهدی حسام زاده

دیدگاه ها و نظرات

ارسال دیدگاه

سوالات متداول

جدیدترین مقالات

مشاهده همه
arrow icon