مراحل اصلی فروش ملک

1402/12/07

مراحل اصلی فروش ملک چیست؟ چه نکاتی را قبل و بعد از فروش ملک باید رعایت کنیم؟ برای پاسخ به این پرسش خواندن این مطلب را از دست ندهید.


مراحل اصلی فروش ملک

فروش ملک از آن دسته موضوعاتی است که صاحبان سرمایه خیلی علاقه‌ای برای پرسیدن سوال درباره‌ی آن از خود نشان نمی‌دهند. اصلی‌ترین فاکتور برای فروشنده در زمینه‌ی فروش ملک، یافتن مشتری خوب است. گاهی اوقات فرد به‌دلایلی قصد فروش ملک خود را دارد و برای این‌کار باید در ابتدا یک مشاور املاک معتمد پیدا کند، سپس ملک خود را برای فروش آماده کرده و در مورد ویژگی‌های مثبت ملک خود بیشتر صحبت کند. علاوه بر موارد گفته شده، فرد فروشنده باید در مورد نحوه‌ی قیمت‌گذاری، مشتری‌مداری و شرایط نوشتن بیع نامه نیز اطلاعات کافی داشته باشد. این‌کار باعث جلوگیری از بروز هرگونه مشکل برای دوطرف معامله می‌شود. حال ممکن است برای شما سوال شود که مراحل اصلی فروش ملک چیست؟ چه نکاتی را قبل و بعد از فروش ملک باید رعایت کنیم؟ در این مقاله ما سعی کردیم تا با بیانی ساده به این پرسش شما پاسخ دهیم. تا انتهای این مقاله ما با همراه باشید. 

 

چرا گاهی اوقات فروش ملک و زمین اهمیت پیدا می کنند؟

همان‌طور که کمی قبل‌تر ذکر کردیم، پیدا شدن یک مشتری دست‌به‌نقد برای خرید ملک با قیمت مناسب، به‌عنوان فاکتوری اساسی در فروش ملک محسوب می‌شود. در شرایط فعلی که قیمت املاک به‌صورت چشمگیری افزایش پیدا کرده است، اگر بتوانید یک مشتری عالی پیدا کنید، از این معامله سود خوبی خواهید برد. 
پول، یکی دیگر از عوامل فروش سریع ملک و زمین است؛ البته فروشندگان عزیز باید در نظر داشته باشند، اگر فرد خریدار از نیاز مالی شما مطلع شود، می‌تواند با ارائه شگردهایی شما را مجبور کند تا ملک یا زمین خود را با قیمت پایین‌تر به‌فروش برسانید. در نتیجه این موضوع را به‌هیچ عنوان به مشاورین املاک یا خریداری که نمی‌شناسید اطلاع ندهید، زیرا ممکن است از آن در جهت منفعت خود استفاده کنند. 

 

مراحل اصلی فروش ملک چیست؟ 

همه‌ی ما در اطراف خود افرادی را می‌شناسیم که قصد فروش ملک و زمین خود را دارند و شناختن راهکارهای مناسب برای آن‌ها یک فرصت طلایی شناخته می‌شود. در ادامه‌ی مطلب، ما برای این سوال که مراحل اصلی فروش ملک چیست؟ تمامی مراحل را از ابتدا تا انتها توضیح داده‌ایم. 

 

گام اول: به مشاورین املاک معتمد مراجعه کنید.

اولین گامی که برای فروش ملک و زمین بر می‌دارید، مراجعه به مشاورین املاک با تجربه و معتمد است؛ اما متاسفانه برخی از افراد فعال در این حوزه تنها به فکر سود و منفعت خود بوده و حتی اگر فروشنده‌ی ملک نیز دچار ضرر و زیان سنگینی شود، همچنان برای آن‌ها اهمیتی نخواهد داشت. در چنین شرایطی است که فرد فروشنده سرمایه‌ی خود را از دست می‌دهد. حال ما در ادامه به شما راهکارهای پیدا کردن مشاور املاک معتمد و مطمئن را ارائه خواهیم داد.

 

مراحل اصلی فروش ملک

 

حتما و با دقت زیاد روند کاری آن‌ها را بررسی کنید. هم‌اکنون در سراسر کشور مشاورین املاک با تجربه و توانمندی در حال فعالیت بوده و تیم آن‌ها با تقسیم کار و به‌صورت حرفه‌ای در حال خدمات‌رسانی به مشتریان هستند. دقت داشته باشید در بدو ورود به دفتر مشاور املاک برخورد مشاورین با شما، نظم کارها و سیستم مدیریتی املاک بیانگر میزان کیفیت کار آن بنگاه معاملاتی هستند. برای مثال در نظر بگیرید که شما در مورد زمین و ملک خود صحبت می‌کنید، تیم مشاوره در اولین گام باید وضعیت منطقه را بررسی کرده و پس از آن درباره‌ی ویژگی‌های ملک اطلاعات تکمیلی را از شما دریافت کنند؛ این‌کارها بیانگر این هستند که آن تیم به چه میزان به قوانین و ضوابط پایبند بوده و عملکرد آن‌ها تا چه حد می‌تواند ملک شما را بدون کوچک‌ترین نقص قانونی و در اسرع وقت به‌فروش برساند. 

از سویی دیگر شما می‌توانید درباره‌ی رزومه‌ی کاری مشاورین املاک سوال بپرسید؛ یعنی اگر شما برای فروش خانه‌ی خود اقدام کرده‌اید باید کارشناس مربوطه چندین پرونده‌ی کاری موفق در این زمینه داشته باشد تا بتواند از طریق آن‌ها اعتماد شما را جلب کند. 

 


پس از آنکه از معتمد بودن تیم مشاورین املاک اطمینان کافی را حاصل کردید می‌توانید با خیال راحت ملک خود را به آن‌ها بسپارید. در نظر داشته باشید اگر همزمان فروش املاک زیادی را بر عهده آن‌ها بگذارید می‌توانید باعث ایجاد اختلال در نظم کار مشاورین شوید؛ درنهایت ملک شما سخت‌تر به‌فروش می‌رسد. 

 

گام دوم: ملک خود را برای فروش آماده کنید.

شاید شما نیز در هنگام مطالعه‌ی این مقاله به‌ فکر فروش ملک خود افتاده‌اید. در این وضعیت اگر ملک مورد نظر عمر زیادی داشته و از نظر ظاهری بی‌کیفیت باشد، باید بگوییم نباید انتظار داشته باشید که ملک شما توسط مشتریان زیادی مورد پسند واقع شود. در این شرایط آماده‌سازی ملک یکی از شروط اصلی برای فروش آپارتمان، زمین و ویلای شماست؛ اگر ملک از نظر بافت یا ظاهر نیاز به تعمیرات دارد، حتماً برای با کیفیت‌تر شدن آن هزینه کنید. 

متاسفانه برخی از فروشندگان املاک در این مورد ادعا می‌کنند که تعمیرات برای آن‌ها به‌صرفه نبوده و نمی‌توانند ملک خود را با قیمت بالا بفروشند و در نتیجه تعمیرات را کاری بی‌فایده می‌دانند؛ اما این تفکر کاملاً اشتباه است. شما پس از ایجاد تغییرات در ملک مورد نظر می‌تونید قیمت آن‌را بر اساس نرخ روز محاسبه کرده و اگر در دوران رونق نسبت به فروش ملک خود اقدام کنید، قطعاً به سود ایده‌آلی خواهید رسید.

 

آماده سازی ملک برای فروش

 

مشاورین املاک نیز به میزانی که شما هزینه کرده‌اید، در زمان قیمت‌گذاری این مسئله را در نظر خواهند گرفت. جالب است بدانید اگر خانه از ظاهر ایده‌آلی بهره‌مند نباشد، عمده قیمت بر اساس متراژ زمین و در صورتی‌که نوسازی انجام شود، به‌دلیل اینکه مجدداً طول عمر ساختمان تمدید می‌شود، مشاورین املاک قیمت بازسازی ساختمان را لحاظ می‌کنند. 

 

 

برخی از مواقع ملک شما نیاز به تعمیر خاصی نداشته و تنها ممکن است ظاهر آن نسبت به سبک طراحی‌های مدرن، کمی قدیمی به‌نظر برسد. از آنجایی که مشتریان برای خرید به‌دنبال خانه‌هایی با ظاهر به‌روز و مُدرن هستند، متاسفانه باید بگوییم مشتریان خوبی پیدا نخواهید کرد. بنابراین هنگامی که در مورد بازسازی خانه صحبت می‌شود، تنها به تعمیرات ختم نشده و شما باید در دکوراسیون و طراحی نیز تغییراتی ایجاد کنید. در این زمینه دقت داشته باشید به‌دلیل اینکه آشپزخانه و پذیرایی دو نقطه‌ی کانونی محسوب می‌شوند، نسبت به‌سایر نقاط خانه از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. 

 

گام سوم: نمای ساختمان به روز باشد

بحث نمای ظاهری ساختمان یکی دیگر از مورادی است که باید در هنگام آماده‌سازی ساختمان برای فروش باید به آن توجه داشت. در بنگاه‌های معاملاتی فروشندگان بسیاری هستند که به نمای ظاهری توجه نداشته و تنها به‌سراغ طراحی ایده‌آل قسمت داخلی خانه رفته‌اند. برای مثال هنگام خرید، اگر اجناس مغازه خیلی با کیفیت باشند، اما به‌دلیل اینکه ظاهر آنجا خیلی باکیفیت نیست، همچنان شما از خود میل چندانی برای حضور در مغازه نخواهید داشت. 
مثال قبل را به نمای بیرونی ساختمان تعمیم دهید. اگر شما برای نوسازی داخل ملک از بهترین متریال‌ها استفاده کنید اما نمای بیرونی خانه زیبا نباشد، مشتری در نگاه اول دل‌سرد شده و علاقه خود را برای بازدید از داخل خانه از دست می‌دهد. حتی اگر مشتری از داخل خانه نیز بازدید کند، در ذهن او افکاری برای تعمیرات نمای بیرونی ساختمان جولان می‌دهند. در نهایت ترجیح می‌دهد تا برای خرید ملک به جست‌وجوی خود ادامه دهد. 

 

گام چهارم: در مورد ویژگی‌های مثبت ملک خود بیشتر صحبت کنید. 

در واقع صحبت کردن در مورد ویژگی‌های مثبت ملک یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که در زمینه‌ی فروش ملک مطرح می‌شود. شما با این‌کار نگرشی مثبت در ذهن مشتری خود ایجاد می‌کنید؛ یعنی به مشتری خود اطمینان می‌دهید که با خرید این ملک بهترین سرمایه‌گذاری را انجام می‌دهد. برای مثال شما قصد دارید خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنید را بفروشید، مسلماً تمامی خانه‌ها ایده‌آل نبوده و نکات مثبت و منفی بسیاری دارند؛ اما اینجا باید نکات مثبت خانه را برجسته کنید. 

 

فروش ملک

 

منظور ما از راهکاری که ارائه دادیم، پنهان کردن عیوب ساختمان نیست، یعنی شما باید تمامی ویژگی‌های خانه را به مشتری یا خریدار توضیح داده، اما تمرکز خود را روی ویژگی‌های مثبت بگذارید. نکته‌ی حائز اهمیت این است که در هنگام ایجاد نگرش مثبت در ذهن مشتری باید تیم مشاورین املاک نیز وارد بحث شده و در هنگام مراجعه‌ی خریدار، نکات مثبت را با استفاده از ترفندهایی که دارند در ذهن مشتری جای دهند. بهتر است در مورد سوالات متداول آمادگی داشته باشید و سنجیده پاسخ دهید؛ این‌کار بر موفقیت شما تاثیر به‌سزایی خواهد داشت. 

 

گام پنجم: قیمت گذاری منطقی داشته باشید. 

قیمت‌گذاری غیرمنطقی آن چیزی است که در نگاه اول مشتری را از خرید ملک شما منصرف می‌کند؛ بنابراین برای فروش ملک خود باید قیمت‌گذاری منطقی داشته و از ارائه قیمت‌های گزاف و غیرمنطقی جلوگیری کنید. طبیعی است که شما به‌فکر سرمایه‌گذاری و سود هستید، اما نباید مشتریان خود را از دست بدهید و ملک خود را به‌حالت طلسم شده در بیاورید. در این زمینه می‌توانید از مشاورین املاک معتمد سوال بپرسید و بر اساس ایده‌آل ذهن خود تغییرات نهایی را اعمال کنید. 

 

گام ششم: در ارتباط با مشتری منعطف عمل کنید.

شاید برای شما نیز اتفاق افتاده که برای خرید یا اجاره‌ی املاک به بنگاه‌های معاملاتی مراجعه کرده‌اید و از سوی تیم مشاوره یا صاحب ملک با برخوردی تند مواجه شوید؛ در چنین شرایطی علی‌رغم علاقه خود به اینکار، منصرف می‌شوید. ارتباط درست با مشتری یکی از رموز موفقیت در فروش هر کالایی است. منعطف عمل کردن در زمینه‌ی فروش املاک از اهمیت بسیاری برخوردار است، با احترام برخورد کرده و اجازه دهید تا مشتری شرایط خود را بیان کند. 

0 0 0 0
نویسنده: مهنوش کاظم زاده

دیدگاه ها و نظرات

ارسال دیدگاه

سوالات متداول

جدیدترین مقالات

مشاهده همه
arrow icon