مناسب ترین ابزار کار مشاور املاک

1402/11/27

بهترین روش تبلیغ برای مشاور املاک چیست؟ در این مطلب مناسب ترین ابزار کار مشاور املاک توضیح داده شده است، برای شناخت روش‌های تبلیغ، خواندن این مطلب را از دست ندهید.


مناسب ترین ابزار کار مشاور املاک

در تاریخ چهارم دیماه 1402 یک رویداد تخصصی به همت اتحادیه‌ی مشاورین املاک شیراز در سالن آمفی تئاتر جهاد دانشگاهی شیراز برگزار گردید. یکی از موضوعات مطرح شده در این رویداد، شیوه‌ی صحیح انجام تبلیغات املاک با استفاده از ابزار و پلتفرم‌های موجود در بستر اینترنت بود. این بخش از همایش توسط آقای مهندس محمد حسام‌زاده ارائه گردید. آقای حسام‌زاده که هجده سال سابقه‌ی فعالیت در بازار املاک و مستغلات کشور کانادا را در کارنامه‌ی خود دارند، ضمن ارایه‌ی تجربیات خود، به معرفی امکانات و همچنین آداب تبلیغات املاک و انتشار آگهی، با توجه به آنچه در آمریکای شمالی مرسوم و متداول است پرداختند. ایشان با قیاس دو ابزار متفاوت (کارد میوه خوری و اره برقی) در برخورد با انجام یک پروژه‌ی فرضی (قطع تنه‌ی درخت)، تاثیر انتخاب ابزار تخصصی برای مشاوران املاک را به تصویر کشیدند. 

 

آغاز راه تغییر

با ورود رایانه و اینترنت به زندگی روزمره‌ی همه اقشار جامعه، تمامی مشاغل و کسب و کارها از این پیشرفت تاثیر گرفته‌اند. کسب و کار مشاورین املاک نیز به عنوان پیشه‌ای که سرمایه‌ی آن اطلاعات املاک و اطلاعات مشتریان می‌باشد، به مرور در زمره این دسته مشاغل قرار گرفته است. حال لازم است مشاورین املاک نیز همگام با این تغییر به پیش بروند تا از این تغییر عقب نمانند. 

همانگونه که در کمال ناباوری، پلتفرم‌های تاکسی‌های اینترنتی با سرعتی باورنکردنی بازار تاکسی‌های تلفنی و حتی تاکسی‌های خطی را تصاحب کردند، یک موج جدید تغییر ممکن است مجال فعالیت مشاورین املاکی را که هنوز به صورت سنتی به فعالیت می‌پردازند را برایشان تنگ‌تر کند. 

 

فراگیری ابزار نامناسب

در سال‌های اخیر و با ورود سایت‌ها و اپلیکیشن‌های درج آگهی و استفاده‌ی آسان از آن باعث شد درج آگهی در روزنامه‌های چاپی رفته رفته منسوخ گردد. مالکین و مشتریان بازار املاک نیز از این ابزار استفاده کردند و این ابزار مورد اقبال عموم قرار گرفت. اما متاسفانه با توجه به ماهیت عمومی آن و عدم نظارت صحیح بر آگهی‌ها، قیمت‌ها و اطلاعات املاک و آگهی دهندگان، به مرور زمان اثرات مخرب و زیان‌باری متوجه بازار مسکن شد. این مهم بارها نظرات مسئولین را جلب کرده، اما با توجه به همه‌گیری استفاده از این دسته ابزار، امکان مهار و کنترل آن بسیار دشوار به نظر می‌رسد. 

 

 

در همین راستا، رییس اتحادیه‌ی مشاورین املاک شیراز نیز بارها در مصاحبه‌های خود از پیامدهای مخرب ناشی از استفاده‌ی پلتفرم‌های دیوار و شیپور و مانند آنها سخن گفته‌اند. درج قیمت‌های غیر منطقی و غیر کارشناسی، انجام معاملات بدون نظارت متخصصین و کارشناسان رسمی و خبره‌ی املاک و همچنین آگهی‌های تکراری و یا دروغین، مشکلات عدیده‌ای را برای مشاوران املاک و حتی عموم جامعه پدید آورده است. با توجه به اینکه مشاوران املاک نیازمند زیرساختی برای حضور فعال در دنیای اینترنت هستند، حذف ناگهانی و یا محدودسازی استفاده از آن، نه تنها کمکی به مشاوران املاک و مشتریان آنها نمی‌کند، بلکه مجال را برای جولان دلالان غیرمجاز بازتر خواهد کرد. 

 

انتخاب ابزار مناسب مشاوران املاک

در رویداد برگزار شده، آقای مهندس حسام‌زاده از اهمیت انتخاب ابزار مناسب برای مشاوران املاک سخن گفتند و ویژگی‌ها و پارامترهای یک ابزار تخصصی برای مشاوران املاک را نیز فهرست کردند. همچنین با ذکر رویه‌ی انجام کسب و کار مشاوران املاک در کانادا، راه حل‌های اجرا شده و همچنین مسیرهای پیموده شده را شرح دادند. ویژگی‌ها و امکاناتی را که یک ابزار مناسب برای مشاوران املاک باید داشته باشد به صورت خلاصه به قرار زیر است:

  • مدیریت فایل‌ها
  • جستجوی پیشرفته (خدمات فهرست‌بندی)
  • ارسال نتایج جستجو
  • امکان مدیریت انتشار و شخصی‌سازی سطح دسترسی همکاران
  • برندسازی، مارکتینگ و ایجاد صفحه‌ی شخصی
  • مدیریت ارتباط با مشتری
  • امکان ایجاد فرم‌های قرارداد
  • نشر آگهی (بدون نیاز به ثبت اطلاعات آگهی و تنها با چند کلیک)


اشتراک‌گذاری اطلاعات املاک و مشتریان

نخستین درسی که به متقاضیان ورود به بازار املاک در کشور کانادا داده می‌شود از این قرار است: 

«درآمد اصلی شما به عنوان مشاور املاک، از خریداران و فروشندگان املاک حاصل نمی‌گردد، بلکه منبع اصلی درآمد شما همکارانتان، مشاوران املاک، هستند...»

 

 

یکی دیگر از ارکان اساسی سامانه‌های موفق در کشورهای پیشرفته، فرهنگ اشتراک‌گذاری اطلاعات املاک بین مشاوران و کارگزاران املاک است. با توجه به چشمگیر بودن حق کمیسیون معاملات املاک در کانادا که تا پنج درصد کل قیمت ملک می‌رسد، امکان خلف وعده و عدم پرداخت حقوق مشاوری که اقدام به معرفی مشتری نموده است، همواره وجود دارد. اما راهکاری که اتحادیه‌ی املاک کانادا برای رفع این مشکل گرفته است، عقد توافق‌نامه‌ای است که بین دو مشاور املاک صورت می‌گیرد. در این توافق‌نامه، کارگزار ثبت کننده‌ی اطلاعات ملک متعهد می‌گردد که در صورت عقد قرارداد مابین مالک و مشتری معرفی شده، سهم کمیسیون کارگزار معرف را پرداخت نماید. بدیهی است ضمانت اجرای قانون ناظر بر مفاد این توافق‌نامه بر عهده‌ی اتحادیه مشاورین املاک می‌باشد.

 

نتیجه‌گیری

سامانه‌ی دیرباز نیز با الهام گیری از پلتفرم‌های قدرتمند و موفق، و همچنین بومی‌سازی امکانات مورد نیاز برای مشاورین املاک فعال در کشور عزیزمان ایران، می‌تواند جایگزین مناسبی برای پلتفرم‌های درج آگهی باشد. گردآوری امکانات و ویژگی‌های مورد نیاز مشاوران به صورت یکپارچه در دیرباز، می‌تواند آغاز راه پیشرفت مشاوران و پیدایش یک انقلاب در صنعت املاک و مستغلات ایران باشد. در این مقاله ویدیوی کامل سخنرانی آقای مهندس محمد حسام‌زاده قرار داده شده است و همچنین از همین درگاه امکان انجام پرسش و پاسخ برای فعالان حوزه‌ی املاک فراهم آمده است. از شما خواننده‌ی گرامی دعوت می‌کنیم سوالات، تجربیات و نظرات خود را در قسمت ثبت دیدگاه همین مقاله با ما و دیگر همکاران به اشتراک بگذارید.

 

 

 

 
5 2 0 0
نویسنده: مهنوش کاظم زاده

دیدگاه ها و نظرات

ارسال دیدگاه

سوالات متداول

چنانچه کارگزاران در زمان ثبت اطلاعات ملک، کد پستی آن را وارد نمایند، در صورتی که این ملک برای اولین بار توسط کارگزار ثبت شده باشد، انحصار درج آگهی آن ملک برای وی در نظر گرفته می‌شود. اما اگر این کد پستی قبلا توسط کارگزار دیگری ثبت شده باشد و تاریخ انقضای آن نیز فرا نرسیده باشد، مراتب به اطلاع کاربر می‌رسد و امکان انتشار آگهی برای همان ملک دیگر مقدور نخواهد بود. البته کاربر می‌تواند اطلاعات آن ملک را برای تکمیل بانک اطلاعاتی املاک خود ثبت نماید.

سامانه‌ای که در آمریکای شمالی (ایالات متحده و کانادا) مورد استفاده‌ی مشاوران املاک قرار دارد با نام Multiple Listing Service و یا به اختصار MLS شناخته می‌شود.

در پایگاه داده‌ی MLS تمامی اطلاعات ملک و معاملات آن در طول زمان ثبت و ضبط می‌گردد. مشاوران املاک نیز به تمامی این اطلاعات دسترسی دارند. پیاده‌سازی این رویه در ایران با توجه به شرایط و زیرساخت‌های موجود ممکن است راه را برای کلاهبرداران و سودجویان هموار سازد؛ لذا محدودیت‌هایی برای این دسترسی در سامانه‌های نظیر دیرباز بایستی قرار داده شود.

در کشور کانادا، مشاوران املاک برای ورود به این بازار ملزم به گذراندن تحصیلات تکمیلی در دانشگاه یا کالجی که رشته‌ی مشاوران املاک یه Real Estate هستند. رده‌بندی این رشته نیز در دو مقطع کارشناس و کارشناس ارشد انجام می‌شود. کارشناس مشاور املاک به سمت salesperson و کارشناس ارشد مشاور املاک با سمت broker می‌تواند در این بازار به فعالیت بپردازد. استفاده از این پلتفرم‌ها نیز تنها برای مشاوران املاک مجاز و با پرداخت حق عضویت امکان‌پذیر است.

وبسایت MLS بیش از چهل سال است که مورد استفاده‌ی مشاوران املاک قرار گرفته است. لازم به ذکر است که پیش از ورود کامپیوتر نیز جمع‌آوری داده‌های املاک در آمریکای شمالی توسط سندیکای مشاوران املاک به صورت چاپ کتاب و به صورت مدون انجام می‌شده است.

جدیدترین مقالات

مشاهده همه
arrow icon