نکات کاربردی برای مشاورین املاک در سطح بین‌المللی

1402/09/06

نخستین سمینار رایگان ویژه‌ی مشاوران املاک با انگیزه با موضوع «چم و خم کار مشاورین املاک در کانادا و تکنیک‌های قابل اجرای آن در ایران» با حمایت وبسایت دیرباز برگزار گردید.


نکات کاربردی برای مشاورین املاک در سطح بین‌المللی

آقای محمد حسام‌زاده تحصیلات تکمیلی خود را در سال 1373 شمسی در رشته‌ی مهندسی برق الکترونیک در دانشگاه سراسری ارومیه به پایان رساندند و بلافاصله بعد از آن وارد بازار کامپیوتر شدند. در سال 1375 شرکت کاج رایانه‌ی شیراز را با محوریت تامین تجهیزات کامپیوتری، ارایه‌ی خدمات فنی از ساخت و تعمیر و خدمات پس از فروش رایانه‌های شخصی و ماشین‌های اداری و همچنین اخذ نمایندگی فروش و خدمات برندهای HP و Epson در جنوب کشور، و همچنین واردات تجهیزات کامپیوتری از قبیل چاپگر، برد اصلی و ... تاسیس نمودند. ایشان به همراه فعالان صنف رایانه شیراز، شورای انفورماتیک فارس را تاسیس کردند و خودشان نیز به سمت دبیر انفورماتیک استان فارس با اتفاق آرای اعضای صنف مشغول به کار شدند. پس از مهاجرت به کشور کانادا در سال 1384 و گذراندن تحصیلات آکادمیک در رشته‌ی مشاوران املاک در دانشکده OREA، وارد بازار املاک کانادا شدند و  در طول فعالیت حرفه‌ای‌شان بارها موفق به کسب جوایز مشاور موفق تورنتو انتخاب شدند. هم اکنون نیز در بزرگ‌ترین شرکت آژانس املاک دنیا با نام RE/MAX به صورت تمام وقت مشغول به فعالیت می‌باشند.

 

بازار املاک و مستغلات در کشور کانادا از رونق بالایی برخوردار است. از آنجا که چرخانندگان اصلی این صنعت مشاوران املاک می‌باشند و مسئولیت بالایی را در به حرکت در آوردن چرخه‌ی پولی و گردش مالی بازار کانادا بر عهده دارند، بیشترین پورسانت معاملات در آمریکای شمالی به بازار املاک تعلق دارد. به همین دلیل ورود به این بازار و انتخاب شغل مشاوره‌ی املاک در کانادا بسیار جذاب است.

شروع کار به عنوان مشاور املاک در کشور کانادا (و اغلب کشورهای پیشرفته) مستلزم گذراندن دوره‌های آکادمیک و موفقیت در کسب نمره‌ی قبولی (75 از 100) می‌باشد. پس از گذراندن این دروس و واحدها، که اصول برقراری ارتباط، قوانین و مقررات و… می‌باشد، متقاضی به عنوان نماینده‌ی فروش یا sales person شناخته شده و مجاز به فعالیت در بازار املاک خواهد شد. چنانچه نماینده‌ی فروش قصد توسعه‌ی کسب و کار خود را داشته باشد، می‌تواند با گذراندن دوره‌ی دانشگاهی در کالج یا موسسه‌ی آموزش عالی در رشته‌ی مشاوره املاک یا Real Estate به عنوان Broker کسب و کار خود را ارتقا بخشد. بروکر املاک می‌تواند دفتر مشاوره‌ی املاک خود را تاسیس کند و نماینده فروش یا کارشناسان املاک را به استخدام خود در آورده و کسب و کار خود را گسترش دهد. 

یکی دیگر از تفاوت‌های عمده‌ی کسب و کار مشاورین املاک در کانادا، وجود شرکت‌های بزرگی از جمله RE/MAX یا HomeLife می‌باشد که مشاوران و بروکر‌ها را استخدام می‌نماید و با قرار دادن امکانات در اختیار آنها، سود حاصل از فعالیت کارشناسان را با ایشان شریک می‌شود.

اینها تنها بخشی از تفاوت‌هایی است که کار مشاوران املاک را در کشورهایی نظیر کانادا از نحوه‌ی انجام آن در ایران متمایز ساخته است. همین تفاوت‌ها دلیلی بر رونق این بازار در کانادا می‌باشد. مسلما چنین فرآیندهایی بایستی بر بستر قانون و مقررات خاصی بنا نهاده شود. این بستر طی سالیان توسط اعضای صنف مشاوران املاک و سندیکای آنان شکل گرفته است. اجرای چنین تکنیک‌هایی در ایران نیز با مطالعه، فرهنگ‌سازی و بومی‌سازی ممکن خواهد بود. 

دیرباز تصمیم دارد آغازگر این مسیر در کشور عزیزمان باشد و علاوه بر تخصیص امکانات خود برای آموزش و فرهنگ‌سازی، از همکاری کسانی که این امکان را دارند استقبال می‌نماید. علاوه بر آموزش و فرهنگ‌سازی، امکانات و ابزارهای مورد نیاز مشاوران املاک در پلتفرم سامانه‌ی دیرباز پیاده‌سازی شده و امکان ارتقا یا اصلاح فرآیندها بر حسب نیاز فعالین این حوزه در سامانه‌ی دیرباز ممکن خواهد بود.

نخستین وبینار آموزشی مشاوران املاک دیرباز با ارائه‌ی آقای مهندس محمد حسام‌زاده و حمایت وبسایت دیرباز در تاریخ پنجم آذرماه هزار و چهارصد و دو برگزار گردید. مدرس این دوره، آقای محمد حسام‌زاده که به مدت هجده سال به طور تمام وقت به کار فروش و انجام معاملات املاک در کشور کانادا، شهر تورنتو مشغول به کار می‌باشند، تصمیم دارند تجربیات خود را با فعالین بازار املاک و مستغلات ایران در مجموعه دوره‌های آموزشی به اشتراک بگذارند. برای این منظور وبسایت سامانه‌ی دیرباز پلتفرمی را در اختیار ایشان و مخاطبین سایت قرار داده است تا گامی در راستای رشد علمی و رونق بخشی به این صنعت در کشور عزیزمان بردارد.

در ادامه‌ی این مطلب می‌توانید ویدیوی ضبط شده‌ی این سمینار را مشاهده فرمایید. لطفا نظرات و پیشنهادات ارزنده‌ی خود را نیز با ما به اشتراک بگذارید.

 

5 6 0 0
نویسنده: مهنوش کاظم زاده

دیدگاه ها و نظرات

ارسال دیدگاه

سوالات متداول

از آنجا که کار مشاوران املاک تعامل با افراد جامعه است، بخش عمده‌ای از این تفاوت‌ها منشاه فرهنگی دارد. اما مهم‌ترین تفاوتی که این کسب و کار در کشورهای توسعه یافته با مدل و ساز و کار فعالیت مشاوران املاک در ایران دارد، پیش‌نیازها و مسیرهای ورود به این شغل می‌باشد. در کشورهای پیشرفته نخستین نیازمندی ورود به هر پیشه‌ای گذراندن دوره‌های تخصصی و کاربردی است. علی‌رغم اینکه در ایران نیز دوره‌هایی در بدو ورود به کسب و کار پیش‌بینی شده است و مشاوران املاک نیز ملزم به گذراندن این دوره‌ها می‌باشند، اما معمولا این دوره‌ها کمتر کاربردی هستند. خوشبختانه دوره‌های آموزشی اختیاری زیادی برای مشاوران املاک در سال‌های اخیر در ایران نیز برگزار شده است که نشان دهنده‌ی علاقه‌ی کارشناسان و کارگزاران املاک به رشد و توسعه‌ی فردی می‌باشد.

استفاده از سامانه‌ی دیرباز نیز همانند استفاده از هر ابزار تخصصی، نیاز به آموزش و مطالعه‌ی راهنما دارد. به همین منظور دپارتمانی در دیرباز تشکیل شده که تدوین چارت آموزشی، تولید محتوی، برگزاری سمینار، تالیف کتاب و همچنین تولید فیلم‌های آموزشی را در برنامه‌ی کاری خود دارد. با توجه به دسترسی‌هایی که دیرباز به منابع بین‌المللی آموزشی دارد، همواره تلاشمان بر ارائه‌ی جدیدترین و به روزترین عناوین آموزشی است.

دیرباز یک پلتفرم تخصصی ویژه‌ی کاربران آن می‌باشد و ایده‌های پیاده‌سازی شده در آن نیز نتیجه‌ی تعامل و همفکری خبرگان و پیشکسوتان بازار املاک می‌باشد. دیرباز همواره از دریافت انتقاد، پیشنهاد و همکاری همراهان وفادار این مجموعه استقبال می‌کند و در راستای فراهم آوردن هرگونه ابزار و امکانات مورد نیاز جهت رونق بخشی به بازار املاک و مستغلات کشور از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد. راه‌های ارتباطی با مدیریت سامانه‌ی دیرباز در صفحه‌ی تماس با ما ذکر شده است.

جدیدترین مقالات

مشاهده همه
arrow icon