صحبت‌های رئیس اتحاديه صنف مشاوران املاک شیراز درباره سامانه خودنویس

1403/02/08

سامانه خودنویس چیست؟ ما در این مقاله به معرفی این سامانه پرداخته‌ایم و نظرات کارشناسی رئیس محترم اتحاديه صنف مشاوران املاک شیراز را در این خصوص منعکس کرده‌ایم.


سامانه خودنویس و مشکلات آن

سامانه خودنویس املاک جهت کنترل و نظارت بر قیمت مسکن با کمک وزارت راه و شهرسازی ایجاد شده است. شهروندان با استفاده از این سامانه می‌توانند قراردادهای ملکی خود را به صورت کاملا  رایگان ثبت کنند. 

در سامانه خودنویس، مواردی چون اجاره ملک غیر مسکونی، مسکونی، مالکیت حقوقی، مالکیت حقیقی و چند مالکی را شامل می‌شود. در نسخه‌ی فعلی این سامانه، مشاورین املاک، پنل مشاور املاک را در اختیار دارند. در نسخه بعدی نیز قرار بر این است که بخش فروش ملک هم در اختیار شهروندان قرار گیرد.

وزیر راه و شهرسازی آقای مهرداد بذرپاش عنوان کرد: «قراردادهای اجاره که بین موجر و مستأجر به‌صورت رایگان انجام می‌شود، توسط دو شاهد هم امضا می‌شود، که در شوراهای حل اختلاف  قابل استناد و دارای اعتبار است.»

البته فعالان و کارشناسان حوزه مسکن معتقدند که در این سامانه برای رفع ابهامات، اقداماتی از قبیل تایید مالکیت ملک و هویت طرفین قرارداد انجام شود تا کارهایی که مشاوران املاک جهت اطمینان از قراردادهای ملکی انجام می‌دهند در سامانه خودنویس انجام پذیرد. 

 

گفتگوی مهندس شهرام نامدار با روزنامه‌ی «تماشا»

آقای مهندس شهرام نامدار رئیس محترم اتحاديه‌ی صنف مشاوران املاک شیراز و صدرا عنوان کرد، «قسمت سامانه‌ی قراردادهای اجاره موجب سردرگمی فعالان حوزه مسکن شده است، که در آینده به دلیل بروز بعضی مشکلات، تعداد پرونده‌های حوزه مسکن در دستگاه قضا را افزایش خواهد داد».

 

 

وی افزود: «ورود افراد غیر متخصص جهت ثبت اجاره‌نامه در این سامانه، موجب مشکلاتی می‌شود، زیرا این افراد تخصص و دانش کافی برای انجام این کار را ندارند. این امر موجب خروج برخی از فعالان این حوزه و ابطال پروانه‌های آنها خواهد شد».

رئیس اتحاديه صنف مشاوران املاک شیراز با اشاره به نقش مشاوران املاک در راه اندازی پویش مهربانی و تمدید قراردادهای رهن و اجاره، یادآور شد که با خارج شدن این مسئله از دایره کار مشاوران املاک، موجر و مستاجر اقدام به تنظیم قرارداد می‌کنند که در چنین وضعیتی، مشاوران املاک کنار می‌روند و ممکن است به دلالان بازار مسکن مبدل شوند.

از نظر آقای مهندس نامدار، دو طرف قرارداد باید در نوشتن شرایط به جزئیات و تعهدات دقت کنند، زیرا هر گونه سهل‌انگاری باعث به وجود آمدن مشکل برای طرفین می‌شود.

 

 

به گفته ایشان، در خیلی از قراردادها، در هنگام تحویل و یا تخلیه واحد، به دلایل گوناگون، ناهماهنگی‌هایی چون جور نبودن پول، پاس نشدن چک و غیره، بین موجر و مستأجر به وجود می‌آید که در چنین حالتی مشاور املاکی که تنظیم‌کننده قرارداد است با گفت‌وگو، میانجی‌گیری یا حتی ضمانت طرف مقابل، آن را برطرف می‌کند؛ اما در خودنویس این مورد امکان‌پذیر نیست.

همچنین وی تأکید می‌کند در واقع مطابق شرایط ایجاد شده موجر و مستاجر برای عقد قراردادهای اجاره خود از این سامانه استفاده می‌کنند، اما از آنجایی که هیچگونه نظارت و کنترلی بر سامانه خودنویس نیست و هر کاری کاملا اینترنتی انجام می‌شود، احتمال به وجود آمدن مشکل، اشتباه و حتی تخلف وجود خواهد داشت. در این مورد طبیعتا اصلی‌ترین کسانی که ضربه می‌بینند، مستاجران هستند که سرمایه آنها به خطر می‌افتد. در اصل با گشودن بازار املاک به روی اشخاص غیر متخصص، آمارهای اشتباه و اطلاعات غلط بیشتر می‌شود و بعد از مدتی، بازار به اندازه‌ای  صدمه می‌بیند که به راحتی قابل جبران نیست. 

 

برگزاری 15 کارگاه آموزشی جهت ارتقای آگاهی مشاوران املاک شیراز

رئیس اتحاديه صنف مشاوران املاک شیراز با اشاره به اینکه در سال گذشته ١۵ کارگاه آموزشی جهت ارتقای آگاهی و افزایش اطلاعات مشاوران املاک شیراز و صدرا برگزار شده است، به این نکته گریز زد که اتحادیه در سال جدید برای پشتوانه اعضا و کمک به مردم، اولین هدف خود را تشکیل کارگاه‌های آموزشی و تخصصی برای مشاوران املاک شهر به صورت خاص تعریف کرده است. او معتقد است که با این روند و ارتقای سطح دانش فعالان در این حوزه، هم از ورود پرونده‌های بخش مسکن به دستگاه قضا پیشگیری می‌کند و همچنین این آموزش‌ها بر تثبیت نرخ اجاره اثرگذار خواهد بود. 

مهندس نامدار از مسئولان خواست که در برپایی کارگاه‌های آموزشی و زمینه سازی برای ارتقای سطح آگاهی مشاوران املاک، کمک کنند و در عین حال به این نکته هم اشاره کرد که باید با وضع تدابیری، جلوی ابطال پروانه‌ها و خروج افراد متخصص و باسابقه از این صنف گرفته شود. 

 

5 1 0 0
نویسنده: مهنوش کاظم زاده

دیدگاه ها و نظرات

ارسال دیدگاه

سوالات متداول

قطعا خیر. تنها خدمتی که سامانه‌ی خودنویس به شهروندان ارایه می‌دهد، عقد قرارداد اجاره مسکن است. اما خدمات قابل ارایه توسط مشاوران املاک فراتر از عقد قرارداد است. مشاوران املاک با درسترسی به بانک اطلاعات املاک موجود در بازار هر منطقه، وظیفه یافتن بهترین مشتری را برای مالکین بر عهده دارند. همچنین در مواردی که مالک و مشتری در عقد قرارداد به توافق نمی‌رسند، مشاورین املاک حرفه‌ای نظرات آنها را به یکدیگر نزدیک کرده و به اصطلاح معامله‌ی بین آنها رو جوش می‌دهند. قطعا افرادی که انجام معامله بدون واسطه را انتخاب می‌کنند، از چنین خدماتی محروم خواهند بود.

در این مرحله از رونمایی سامانه‌ی خودنویس، تنها عقد قراردادهای اجاره در دسترسی شهروندان قرار دارد. اما قرار است در آینده‌ای نزدیک عقد قراردادهای فروش نیز به این سامانه اضافه گردد.

در صورتی که طرفین با اصطلاحات و نکات حقوقی عقد قرارداد آشنایی نداشته باشند، عدم پیشبینی شرایط عقد می‌تواند منجر به بروز اختلاف و بالا رفتن آمار شکایات حقوقی و کیفری شود. یکی از وظایف مشاوران املاک حرفه‌ای، در نظر گرفتن شرایط و نیازهای مشتریان می‌باشد که با توجه به آن اقدام به درج بندها و تبصره‌های لازم در قراردادها می‌کنند. اما در سامانه‌ی خودنویس این امکان فراهم نیست.

بله. مشاورین املاک نیز در خودنویس دارای کارتابل اختصاصی هستند.

علیرغم اینکه وجود چنین سامانه‌ای ممکن است تعداد قراردادهای مشاورین املاک را کاهش دهد، مشاورین املاکی که خدمات باکیفیت‌تر و تخصصی‌تری را به مشتریان خود ارایه می‌دهند، می‌توانند بیش از پیش ارزش کسب و کار خود را به مشتریان خود نشان دهند. به عبارت دیگر، این سامانه تهدیدی برای کسب و کار مشاوران املاک حرفه‌ای نخواهد بود.

جدیدترین مقالات

مشاهده همه
arrow icon