نکات مهم درباره رهن و اجاره ملک

1402/12/22

اگر قصد رهن و اجاره ملک را ارید باید به نکاتی دقت کنید. در این مطلب به چند نکته‌ی مهم که هر شخصی در زمان رهن و اجاره‌ی ملک باید بداند اشاره کرده‌ایم حتما بخوانید.


نکات مهم درباره رهن و اجاره ملک

هنگامی که قصد رهن یا اجاره‌ی ملک را دارید، در برخی از مواقع پیش می‌آید کسی که مسکن را به شما ارائه می‌کند، به‌ قدری ملک را عالی و بدون نقص نمایش دهد که شما برای بررسی دقیق محل، فرصت پیدا نمی‌کنید تا تصمیم درستی بگیرید. بهتر است بدانید افرادی که طی سالیان متوالی اسباب‌کشی می‌کنند، نکات بسیاری را در ذهن خود، مورد نظر قرار می‌دهند؛ اما برای کسانی که برای اولین بار می‌خواهند این کار را انجام دهند، مانند زوج‌های جوان که برای شروع زندگی مستقل به‌سراغ اجاره یا خرید آپارتمان می‌روند، دانستن این نکات خالی از لطف نیست. در این مقاله، قصد داریم تا شما را با چند نکته‌ی مهم که در رهن و اجاره ملک باید رعایت کنید، آشنا کنیم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

نکات مهم قبل از خرید یا اجاره‌ی آپارتمان

هنگام خرید یا اجاره‌ی آپارتمان باید به موارد بسیاری توجه کنید؛ این نکات ممکن است حتی از گوشه‌ی ذهن شما نگذرند، اما در ادامه‌ی زندگی در آن ملک بسیار تاثیرگذار هستند. برای این موارد می‌توان به تعداد پریزهای برق، بررسی کنتورهای برق، آب و گاز، پارکینگ و اوضاع پارک ماشین، حیوانات خانگی در آپارتمان و ... اشاره کرد. حال با ما همراه باشید تا در ادامه‌، این نکات را بیشتر بررسی کنیم.

 

۱- بررسی تعداد پریزهای برق

همان‌طور که کمی قبل‌تر گفتیم، نسبت به تعداد پریزهای برق توجه بسیار زیادی داشته باشید؛ باید در تمامی اتاق‌ها پریز وجود داشته باشد، در غیر این صورت مجبور به استفاده از حجم بسیاری از کلاف و سیم‌های سیار در خانه خواهید شد. در این میان، به‌دلیل زیاد بودن وسایل برقی در آشپرخانه، باید به تعداد پریزهای برق آشپزخانه دقت کنید. از آن‌جایی که ولتاژ وسایل برقی آشپرخانه یکسان نیستند، نمی‌توان برای تمامی آن‌ها از یک سیم سیار مشترک استفاده کرد؛ پس پریزهای برق آشپرخانه باید زیاد باشند.

 

۲- بررسی وضعیت اینترنت و اتصالات تلویزیون

در هنگام بررسی خانه به وضعیت مخابراتی آن نیز توجه کنید، یعنی بپرسید که آیا خط تلفن دارد؟ اگر خط تلفن ندارد، آیا می‌توان برای آن تهیه کرد؟ حتماً خدمات مخابرات منطقه را بررسی کنید؛ ممکن است تمامی پست‌های مخابرات تکمیل شده باشند.

برخی از مناطق در لبه‌ی بیرونی پوشش اینترنتی اُپراتورها قرار دارند؛ پس لازم است قبل از سکونت در آن منطقه، وضعیت سرعت اینترنت همراه و اینترنت ADSL یا فیبر نوری را بررسی کنید. در صورتی که بدون توجه به این موارد در آن منطقه ساکن شوید، در حین سکونت در آن خانه، ناچار به استفاده از اینترنت ضعیف هستید.

 

بررسی اتصالات اینترنت

 

در مورد کابل‌کشی داخلی از طبقه‌ی‌ مورد نظر شما به پشت‌بام برای اتصال آنتن پرس‌وجو کنید؛ اگر در این موارد نقصی وجود داشته باشد، برای اتصال آنتن باید آن‌را در تراس یا بیرون پنجره نصب کنید یا حتی از نمای ساختمان به پشت‌بام کابل‌کشی کنید.

 

۳- بررسی عدم وجود رطوبت و قارچ

قطعاً وجود قارچ در آپارتمان یک چیز ناخوشایند است؛ وجود قارچ در خانه علاوه بر بوی نامطبوع، باعث ایجاد مشکلات تنفسی نیز برای افراد مُسن و کودکان خواهد شد. برای پیدا کردن اثراتی از قارچ باید تمامی لکه‌های سیاه در خانه را بررسی کنید؛ اغلب جاهایی که رطوبت زیادی در آن‌جا پیدا می‌شود، حمام‌ها و سرویس‌های بهداشتی هستند.

 

۴-بررسی کنتورهای برق و گاز و آب

حتما لازم است تا در مورد صحت کارکرد کنتورهای آب، برق، گاز و البته تسویه‌ی کامل قبض‌های گذشته تا تاریخ تحویل منزل اطمینان حاصل کنید. در برخی از مواقع ممکن است که کنتورها خراب یا دستکاری شده باشند و به شما تحویل داده شده باشند و شما بی‌خبر باشید. دقت کنید اگر مامورهای بازرسی کنتورها متوجه این مسائل شوند، شما مجبور به پرداخت جریمه هستید.

 

۵- پارکینگ و وضعیت پارک ماشین

در هنگام بررسی ملک توجه کنید که برای اتومبیل شما پارکینگ وجود دارد یا خیر؟ در صورتی‌که ملک پارکینگ نداشت، محله و خیابان‌های اطراف را بررسی کنید که علائم حمل با جرثقیل، پارک ممنوع و ... در اطراف شما وجود نداشته باشند. نکته‌ی حائز اهمیت بعدی تعداد ماشین‌های موجود در طول روز هستند، اگر تعداد آن‌ها زیاد باشد، برای پارک ماشین دچار مشکل خواهید شد.

 

۶- نمای بیرونی از پنجره

برای جلوگیری از بی‌خوابی‌های شبانه، حتماً به بیرون پنجره نگاه کنید؛ در صورت وجود تابلوهای LED و چشمک‌زن در مقابل پنجره، برای شما مشکلات بسیاری وجود خواهد آمد.

 

۷- حیوانات خانگی در آپارتمان

اگر شما از افرادی هستید که نسبت به حیوانات خانگی آلرژی دارید؛ اطمینان حاصل کنید که در محل سکونت مورد نظر شما حیوانات خانگی وجود نداشته باشند و در مشاعات شما رفت‌وآمد نکنند. همچنین اگر حیوان خانگی دارید، از قوانین همراه داشتن حیوانات خانگی در آپارتمان باخبر شوید.

 

۸- قفل‌های درب و پنجره‌ها

برای امنیت بیشتر از صحت عملکرد و قفل درب و پنجره‌ها مطمئن باشید؛ اگر پنجره‌ها و درب‌ها استحکام لازم را نداشته باشند، دیگر هیچ زمان نمی‌توانید با خیالی راحت منزل را ترک کنید و همیشه نگرانی سرقت از منزل با شما همراه است.

 

زمان بازدید از ملک برای اجاره

 

۹- تعیین زمان بازدید

برخی از صاحب‌خانه‌ها عادت دارند که به صورت دوره‌ای در هنگام سکونت مستاجر، وضعیت خانه را بررسی کنند. اگر فکر می‌کنید که فرد مالک این اخلاق را دارد، حتماً در قرارداد ذکر کنید که در طی دوره‌ی زمانی سکونت شما تنها مالک یک‌بار می‌تواند به منزل شما بیاید. این شرط علاوه بر حفط آرامش شما، می‌تواند از حضور ناگهانی صاب‌خانه نیز جلوگیری کند.

 

 

 

۱۰- برای بستن قرارداد عجله نکنید

در برخی از مواقع به‌دلیل عجله، خانه به‌صورت تمیز و مرتب به شما تحویل داده نمی‌شود؛ این امر موجب می‌شود تا بسیاری از عیب‌های خانه از دید مستاجر مخفی شوند. برای جلوگیری از بروز این مشکلی، بهتر است تا برای بستن قرارداد عجله نکنید.

حال علاوه بر دانستن این نکات، بهتر است بدانید برای انتخاب ساختمان پس از دانستن قیمت، اگر صاحب‌ ملک در خانه نباشد، شما آزادی عمل بهتری خواهید داشت؛ همچنین برای اینکه اثبات شود که فرد صاحب اصلی است، باید تمامی مدارک هویتی به‌همراه اصل سند بررسی شوند، سپس برای عقد قرارداد گام بردارید.

 

کلام پایانی

افرادی که طی سالیان متوالی اسباب‌کشی می‌کنند، نکات بسیاری را در ذهن خود، مورد نظر قرار می‌دهند؛ اما برای کسانی که برای اولین بار می‌خواهند این کار را انجام دهند، مانند زوج‌های جوان که برای شروع زندگی مستقل به‌سراغ اجاره یا خرید آپارتمان می‌روند، دانستن نکاتی درباره‌ی رهن و اجاره‌ی ملک خالی از لطف نیست. سعی کردیم در این مقاله به‌صورت مختصر آن‌ها را توضیح دهیم. هنگام خرید یا اجاره‌ی آپارتمان باید به موارد بسیاری توجه کنید؛ این نکات ممکن است حتی از گوشه‌ی ذهن شما نگذرند، اما بر ادامه‌ی زندگی در آن ملک بسیار تاثیرگذار هستند. برای این موارد می‌توان به تعداد پریزهای برق، بررسی کنتورهای برق، آب و گاز، پارکینگ و اوضاع پارک ماشین، حیوانات خانگی در آپارتمان و ... اشاره کرد. حال علاوه بر دانستن این نکات، بهتر است بدانید برای انتخاب ساختمان پس از دانستن قیمت، اگر صاحب‌ ملک در خانه نباشد، شما آزادی عمل بهتری خواهید داشت. شما چه نکات دیگری را در ذهن دارید؟ با ما در میان بگذارید.

0 0 0 0
نویسنده: مهنوش کاظم زاده

دیدگاه ها و نظرات

ارسال دیدگاه

سوالات متداول

جدیدترین مقالات

مشاهده همه
arrow icon