مراحل اصلی خرید ملک

1402/11/23

نکاتی که قبل و بعد از خرید ملک باید رعایت کنیم. ما در این مطلب 6 گام اصلی که جهت خرید خانه لازم است طی کنید را توضیح داده‌ایم پس قبل از خرید خانه حتما به این نکات توجه کنید.


مراحل اصلی خرید ملک

خانه یکی از نیازهای اساسی انسان برای تشکیل و ادامه یک زندگی است؛ اما متاسفانه گرانی سالیان اخیر و نوسانات قیمت املاک باعث شده تا افراد نتوانند در بازه‌ی زمانی کوتاه خانه‌ی مناسب خود را پیدا کنند. البته که بدون گذاشتن وقت، دقت کافی و اطلاعات لازم ملکی، نمی‌توانید با پولی که سالیان سال تلاش کرده‌اید، ملکی را خریداری کنید. موارد ذکر شده باعث شده‌اند تا خرید خانه تبدیل به یکی از مهم‌ترین تصمیماتی شود که فرد می‌تواند در زندگی خود بگیرد. حال در این مقاله، ما سعی کرده‌ایم به‌طور کامل به سوال شما یعنی مراحل اصلی خرید ملک چیست؟ نکاتی که قبل و بعد از خرید ملک باید رعایت کنیم، پاسخ دهیم؛ زیرا لازم است نسبت به یک‌سری از نکات حقوقی آشنایی داشته باشید تا در دام افراد سودجو گرفتار نشوید. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

۶ گام اصلی که برای خرید خانه باید طی کنید!

همانطور که کمی قبل‌تر ذکر کردیم، نوسانات موجود بازار املاک باعث شده تا افراد برای خرید ملک دقت بیشتری به‌ خرج دهند. برای مثال باید با توجه به بودجه‌ای که دارید خانه مناسب خود را انتخاب کنید و سپس با مذاکره با شخص یا فروشنده‌ی ملک بپردازید. در ادامه ما ۶ گام اصلی که برای خرید خانه باید طی کنید را توضیح داده‌ایم. 

 


 

گام اول: با توجه به بودجه‌ای که دارید، ملک مناسب انتخاب کنید. 

برای یافتن ملک مناسب، راه‌های مختلفی مانند جستجو و پیگیری از املاکی‌های معتبر، وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند و همچنین از امتیاز و اعتبار بالایی برخوردار هستند، وجود دارند. از سوی دیگر برای خرید خانه نیز در ابتدا باید به محله‌ای که قصد خرید خانه در آنجا را دارید، بسیار دقت کنید که ساخت آن قدیمی یا نوساز است و همچنین از نظر امنیت و دسترسی‌پذیری مطمئن باشد. در قدم بعدی به مواردی مانند تعداد طبقات ساختمان، نما و ظاهر و امکانات آن نظیر انباری، آسانسور، پارکینگ و ... توجه ویژه‌ای داشته باشید؛ زیرا در صورت سازگار نبودن هر یک از آن‌ها با شرایط و ایده‌ای که در ذهن شماست، می‌تواند در آینده مشکل‌ساز شوند. 

 

گام دوم: مذاکره با شخص مالک یا فروشنده‌ی ملک

پس از اینکه جست‌وجوی شما به اتمام رسید و ملک مورد نظر خود را یافتید و آن‌را انتخاب کردید، نوبت به مذاکره و گفت‌وگو با فروشنده‌ی ملک می‌رسد. در این مرحله شما می‌توانید اطلاعات خود در را در زمینه‌ی قیمت نهایی ملک، شرایط و نحوه‌ی پرداخت مبلغ و همچنین زمان تنطیم سند رسمی کامل کنید. در اغلب مواقع فرآیند مذاکره توسط خود مالک تکیمل شده یا دفاتر املاک در این میان واسطه شده تا این مذاکره به سرانجام برسد. در این مورد ما پیشنهاد می‌کنیم برای دریافت بهتر و کامل‌تر اطلاعات با خود فرد مالک به‌صورت مستقیم در ارتباط باشید. نکته‌ی حائز اهمیتی که در این گام وجود دارد این است که در صورتی‌که تصمیم نهایی خود را در زمینه‌ی ملک مورد نظر گرفته‌اید، باید تمامی مدارک را با دقت بررسی کنید تا در زمان تنظیم مبایعه‌ نامه، هیچ شک و شبهه‌ای برای دو طرف معامله وجود نداشته باشد. 

 

گام سوم: تنظیم مبایعه نامه

مبایعه نامه یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین بخش‌ها در هنگام خرید ملک و املاک است؛ همچنین پیشنهاد می‌شود تا مبایعه نامه توسط فردی ماهر که دارای اطلاعات کافی و دقت بالایی است، نوشته شود. این کار می‌تواند از بروز هرگونه درگیری و اختلاف در میان دوطرف معامله جلوگیری کند. در حال حاضر برای اینکه مبایعه نامه از اعتبار کافی برخوردار باشد، در آژانس‌های املاکی و روی فرم‌های چاپی مخصوص همین کار نوشته می‌شوند؛ اما در صورتی‌که یکی از طرفین معامله قصد افزودن مطلبی به مبایعه نامه را داشته باشد، می‌تواند آن‌را به ‌بخش توضیحات مبایعه نامه اضافه کند.

 

 تنظیم مبایعه نامه

 

 

دقت داشته باشید در مبایعه نامه تمامی اطلاعات مانند اطلاعات شخصی طرفین که شامل نام و مشخصات طرفین است، مشخصات دقیق فرد مالک، تاریخ دقیق حضور در دفترخانه جهت انتقال سند رسمی حضور، ذکر کردن قیمت تعیین‌شده ملک به‌صورت حروف و اعداد و همچنین شیوه‌ی پرداخت باید به‌طور کامل و واضح قید شوند. 

برای مثال قرار شده تا بخشی از هزینه توسط فرد خریدار به‌صورت چک‌های بانکی پرداخت شود؛ در اینجا لازم است تا مشخصات کامل چک در مبایعه نامه ذکر شود. حال اگر فردی به‌عنوان وکیل یا نماینده قانونی مالک در دفتر حضور یافته و به‌جای آن امضا می‌کند، باید اطلاعات شخصی آن فرد را به‌همراه سند وکالت آن به‌طور کامل در مبایعه نامه مشخص کرده و بنویسید. بهتر است بدانید علاوه بر مواردی که کمی قبل‌تر ذکر کردیم، باید اطلاعات دیگری مانند نام و مشخصات نماینده‌ی قانونی (وکالت)، آدرس دقیق طرفین قرارداد، شرایط و زمان تحویل ملک، زمان و شرایط تنظیم سند رسمی، تعهدات فرد فروشنده و خریدار، موارد فسخ قرارداد و همچنین وضعیت تعهدات درصورت وقوع قوه‌ی قهریه (یعنی هر حادثه غیرقابل پیش‌بینی) را در مبایعه نامه ذکر کنید. 

 

گام چهارم : امضا و تایید مبایعه نامه

در این گام، حتماً به‌یاد داشته باشید که متن مبایعه نامه را قبل از امضا کردن حتما یک دور به‌طور کامل و دقیق، مصالعه و بررسی کرده و سپس آن‌را امضا کنید. نکته‌ی دیگری که باید بدانید این است که از مبایعه نامه چندین نسخه تهیه شده و درج امضا و اثر انگشت شما در تمامی صفحات الزامی است. پس از امضای طرفین و تمام شدن مراحل انجام کار هر دو طرف باید از مشاور املاک نسخه‌ی مربوط به خود را دریافت کنند. از سویی دیگر برای بروز هرگونه مشکلات احتمالی بهتر است هنگامی که سند به نام فرد جدید ثبت می‌شود، اصل سند مالکیت نزد مشاور املاک به امانت بماند. 

 

گام پنجم: تحویل خانه

پس از طی تمام مراحل زمان آن فرا رسیده تا ملک خود را از مالک قبلی تحویل بگیرید؛ همچنین شما می‌توانید در این مرحله برای اینکه مطمئن باشید ملک تخلیه شده از آن بازدید داشته باشید. در اینجا دقت کنید هزینه‌ای را باید تحت عنوان پیش‌پرداخت تنظیم رسمی سند پرداخت کنید؛ باید آن هزینه را تنها فقط در اختیار خود شخص یا فردی که وکالت قانونی بر عهده دارد، قرار دهید. در اینجا بهتر است از شرایط تحویل ملک دو نسخه صورت جلسه تهیه کرده و به امضای هر دو طرف برسانید. 

 

تحویل خانه

 

دقت کنید در زمان تحویل ملک شما باید سایر بخش‌های دیگر خانه را مانند انباری و پارکینگ را تحویل بگیرید و از دایر بودن انشعابات مانند گاز، تلفن و آب اطمینان کافی را حاصل کنید. در اینجا ما به شما نکته‌ای امنیتی را پیشنهاد می‌کنیم، بلافاصله پس از اینکه خانه را تحویل گرفتید، برای تعویض قفل درب ورودی خانه اقدام کنید.  


گام ششم و نهایی: تنظیم سند رسمی ملک

در گام آخر، برای اینکه فرآیند تکمیل سند نهایی شود، باید دو طرف معامله در دفترخانه حضور داشته باشند. در اینجا باید مابقی مبلغ ملک توسط خریدار پرداخت شود، حال اگر خریدار نتواند به‌ هر نحوی مبلغ را بپردازد، فرد فروشنده نیز می‌تواند از دفترخانه گواهی عدم حضور آن‌را دریافت کند. در صورتی‌که تاریخ حضور در دفترخانه توسط دو طرف به تعویق بیافتد، باید توافق جدید را مکتوب کنند. در این قدم باید تکلیف مالیاتی حساب و عوارض شهرداری را برای مشخص کنید. 


نکاتی که در زمان خرید ملک و پس از خرید آن باید به آن توجه شود. 

قبل از امضای قولنامه نشانی و مشخصات دقیق مالک را مجددا بررسی کنید.

  • اگر برای خرید خانه دچار تردید شده‌اید، سعی کنید مبلغ کمتری را تحت عنوان پیش‌پرداخت به فرد فروشنده دهید؛ با انجام این کار اگر از خرید ملک پشیمان شدید، خسارت کمی به شما وارد می‌شود. 
  • انجام فرآیندهای مرتبط با نقل و انتقالات تا ۳۰ الی ۴۰ روز پس از تنظیم مبایه نامه وقت دارند، یعنی اگر در زمان تعیین شده این کار را انجام ندهید، مبایعه نامه شما باطل خواهد شد. 
  • برای معاملات مسکن کد رهگیری ملک را دریافت کنید.
  • تحت هیچ شرایطی خانه توافقی را نخرید؛ یعنی خانه‌ای که در رهن مراجع قضایی یا بانک است را خریداری نکنید. 
  • دقت کنید که فروشنده قبل از تحویل ملک به خریدار، تمامی بدهکاری یا هزینه‌های مربوط به ادارات و شهرداری را پرداخت کرده باشد.

 

کلام پایانی

در این مقاله ما سعی کردیم تا تمامی گام‌های خرید ملک و نکاتی که قبل و بعد از خرید آن باید رعایت کنید را به زبانی ساده توضیح دهیم. حال اگر شما قصد خرید خانه یا ملکی را دارید با نکاتی که ما در اختیار شما قرار دادیم، می‌توانید انتخابی عاقلانه و درست داشته باشید و در انجام کارهای اداری نیز به مشکل بر نخواهید خورد. اگر شما نیز تجربه‌ی دیگر در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید.

سامانه دیرباز بر اساس نیاز فروشندگان، خریدارن و کارشناسان املاک طراحی شده است. صنف مشاوران املاک با استفاده از این سامانه از خدماتی چون مدیریت پرونده‌های املاک، برقراری ارتباط خریداران و فروشندگان با مشاوران و ارتباط موثر همکاران بهره‌مند می‌شوند.


 

5 0 0 0
نویسنده: مهنوش کاظم زاده

دیدگاه ها و نظرات

ارسال دیدگاه

سوالات متداول

جدیدترین مقالات

مشاهده همه
arrow icon