مزایا و معایب کار مشاور املاک

1402/11/25

همه افراد تصور می‌کنند که شغل مشاور املاک هیچ معایبی ندارد. اگر می‌خواهید شغل مشاور املاک را انتخاب کنید توصیه ما به شما این است که قبل از تاسیس مشاور املاک خود با تمام مزایا و معایب کار مشاور املاک آشنا شوید.


مزایا و معایب کار مشاور املاک

خیلی از افراد تصور می‌کنند که شغل املاک بدون زحمت و خیلی درآمد بالایی دارد به همین خاطر سریع وارد این شغل می‌شودند و املاک خود را تاسیس می‌کنند. این افراد در اصل نمی‌دانند مزایا و معایب کار مشاور املاک چیست. تصور افراد در مورد مزایای کار مشاور املاک درست است اما این اشخاص معایب کار را اصلا در نظر نگرفته اند.

ما در این مطلب قصد داریم مزایا و معایب مشاور املاک را برای شما کاملا تشریح کنیم. اگر شما قصد دارید که مشاور املاک خودتان را داشته باشید، حتما قبل از وارد شدن به این بازار و تاسیس مشاور املاک این مقاله را با دقت بخوانید تا انتخاب خود را با چشمانی انجام دهید. در ادامه اول به بررسی مزایای مشاور املاکی بعد به معایب آن می‌پردازیم تا به شما در این زمینه کمک شایانی کرده باشیم.

 

مزایای کار مشاور املاک چیست؟

این مطلب درست است که مشاور املاک مزایای بسیاری دارد، اگر این حوزه کاری مزایایی نداشت که این همه مشاور املاک در سراسر شهر وجود نداشت. در زیر به مزایای واقعی مشاور املاک می‌پردازیم.

 

درآمد بالای مشاورین املاک

یکی از اصلی ترین مزیت کار مشاور املاک، درآمد بالای آن است. در اصل برای همه افراد خرید و فروش ملک یکی از گران قیمت ترین کالاهای اساسی است. زیرا این کالا یکی از کالاهای ضروری و مورد نیاز مرد مثل پوشاک و خوراک است. به همین دلیل ورود به این حوزه کاری برای خیلی از افراد چشمگیر است. درآمد مشاور املاک درصدی از کل معامله است به همین دلیل کار املاک درآمد بالایی دارد و چون جز کالاهای اساسی است و مردم به خرید آن نیاز دارند در نتیجه درخواست در این حوزه بسیار بالا است. در این بازار عرضه و تقاضا همیشه وجود دارد.

 

تخصص‌های مورد نیاز کار املاک

خیلی از افراد تصور می‌کنند  برای وارد شدن به این حوزه کاری نیاز به هیچ گونه تخصصی ندارند. در اصل تصور این افراد اشتباه است البته شغل املاک دارای مزایای بالایی است. برای ورود به این حوزه کاری نیاز به تخصصی چون مکانیکی یا کارهای سخت نیست، کافی است که مهارت‌هایی چون روابط اجتماعی بالا، فن بیان عالی، داشتن انگیزه برای کار گروهی و … داشته باشید تا در این حوزه موفق باشید.

 

 

اما به نظر شما فعالیت در حوزه املاک نیاز به چه مهارت‌های سختی است؟ در زیر به دو مورد از تخصص های سخت مشاور املاک اشاره می‌کنیم.

 

1. تخصص در دانش‌های حقوقی

با دانش حقوقی علاوه براین که باعث اعتبار به کسب و کار شما از دید مشتری می‌شود، به شما کمک می‌کند که در زمان خرید و فروش ملک دچار هیچ مشکل حقوقی نشوید و داشتن ابن دانش به شما اعتماد به نفس بالای می‌دهد. تیتر نیاز دانش حقوقی شما در بخش املاک عبارتند از: 

  • آشنایی کامل به اصطلاحات حقوقی
  • توانایی نوشتن صحیح قولنامه،اجاره نامه و مبایعه نامه
  • آشنایی کامل به اصول تنظیم قرارداد مشارکت ساخت
  • توانایی سند خوانی

 

2. تخصص و دانش‌های کسب و کاری

برای موفقیت در هرکاری نیاز به یادگیری دانش مربوط به آن حوزه‌ی فعالیت است. شما با یادگیری دانش و مهارت  در زمان کوتاهی می‌توانید مشاوره سودمندی به مشتری خود ارائه دهید. همینطور که از اسم مشاوره املاک مشخص است ارائه یک مشاوره خوب از ضروریات کار مشاور محسوب می‌شود. دانش‌هایی که هر شخص در حوزه مشاوره املاک باید فرا گیرد عبارتند از:

  • داشتن مهارت در زمینه جوابگویی تلفنی به مشتریان 
  • توانایی در آگهی نویسی 
  • دانش کارشناسی قیمت و ملک
  • توانایی مدیریت زمان جهت درآمد بیشتر
  • مهارت در شناخت شخصیت مشتری
  • دانش کامل در مذاکره با مشتری

 

 

برای یادگیری دانش‌هایی چون کامپیوتر و برنامه نویسی نیاز هست که در دانشگاه درس بخوانید و بعد در بازار کار سال‌ها تجربه کسب کنید، اما برای کسب مهارت در حوزه املاک تنها کافیست که چند دوره آموزشی را بگذرانید. 

 

معایب کار مشاور املاک چیست؟

معایب و سختی‌ها کار مشاور املاک  چیزی که از چشم افرادی که قصد تاسیس مشاور املاک دارند پنهان مانده است و به آن توجه نکرده اند. اگر شخصی که مشاوره املاک دارد به شما معایب کارش را بگوید شما باورنمی‌کنید زیرا تصور شما از مشاور املاک یک شغل بدون زحمت با درآمد بالا است. برای اینکه دید بازی قبل از تصمیم گیری برای افتتاح این شغل داشته باشید ما به بررسی معایب و سختی‌های مشاور املاک می‌پردازیم تا شما را در انتخاب درست یاری کنیم. 

 

مسئله حقوقی عقد قراردادهای ملکی

از بزرگترین معایب و سختی کار مشاور املاک می‌توانیم به مسئله حقوقی قراردادهای ملکی اشاره کنیم. خیلی از مشاورین املاک مسئله حقوقی عقد قرارداد ملکی را جدی نمی‌گیرند و خیال می‌کنند که مسئله مهمی نیست.  در صورتیکه به خاطر اینکه این بخاطر سهل انگاری درباره عقد قرارداد خیالی از خریداران، فروشندگان و حتی خود مشاور املاک درگیر شکایات قضایی هستند. در جریان باشید که تقریبا 50 درصد دعوای حقوقی مربوط به دعاوی ملکی است، پس در این مورد دقت کافی بخرج دهید.

 

رقابت بالا در حوزه املاک 

درست است که رقابت برای پیشرفت هر کاری لازم است اما در حوزه املاک رقابت بالایی وجود دارد که کار را برای افراد تازه وارد مشکل می‌کند. اگر گمان می‌کنید که رقابت در این حوزه‌ی کاری بالا نیست سخت در اشتباه هستید با نگاه کردن به محل زندگی خود و تعدد مشاورین املاک متوجه می‌شوید که رقابت در این حوزه بسیار بالا است.بالا بودن بودن رقابت و نبود زیرساخت اطلاعاتی باعث بوجود آمدن مشکلی چون سرقت اطلاعات می‌شود. متاسفانه در خیلی موارد شاهد دور زدن مشاور املاک برای بدست آوردن اطلاعات توسط مشاور املاک دیگر می‌شود که در این مورد دزدی فایل اطلاعاتی اتفاق می‌افتد.

 

 

در بعضی موارد ور زدن مشاور املاک توسط خریدار یا فروشنده انجام می‌شود. در آخرین مرحله یعنی زمان عقد قرارداد برای اینکه کمیسیون کمتری پرداخت کنند به یک مشاور املاک دیگر مراجعه می‌کنند. این کار باعث می‌شود زمان و هزینه ای که مشاور املاکی برای مشتری صرف کرده، هدر رود و زحمات مشاور املاک نادیده گرفته شود.

 

دریافت حق کمیسیون

بزرگترین مشکل برای مشاورین املاکی که جدید روی کار آمده‌اند دریافت حق کمیسیون است. همانطور که در بالا به این مطلب اشاره کردیم، خیلی از افراد زمانی که باید حق کمیسیون پرداخت کنند  گمان می‌کنند که مشاور املاک قصد دارد ازآن‌ها پول اضافی یا پول زور بگیرد. زیرا خیال می‌کنند این پول بدون زحمت به دست مشاورین املاک رسیده است. اما در اصل خیلی از مشاورین املاک برای گرفتن کمیسیون از سمت اتحادیه مشاوران املاک دچار مشکل هستند. البته اتحادیه حق کمیسیون را برای خریدار و فروشنده کف قیمتی در نظر گرفته است.

0 0 0 0
نویسنده: مهنوش کاظم زاده

دیدگاه ها و نظرات

ارسال دیدگاه

سوالات متداول

جدیدترین مقالات

مشاهده همه
arrow icon