چگونگی نوشتن متن قولنامه دستی برای فروش زمین کشاورزی + PDF

1402/11/16

نوشتن متن قولنامه دستی فروش زمین کشاورزی به چه صورت است؟ در اینجا نحوه‌ی نوشتن متن قولنامه دستی برای فروش زمین کشاورزی را یاد بگیرید.


متن قولنامه دستی فروش زمین کشاورزی

برای نوشتن قولنامه دستی زمین کشاورزی، باید برخی از قوانین را رعایت کنید. برای مثال یکی از مهم‌ترین نکات، مطمئن شدن از مالکیت فروشنده است. همچنین باید قبل از اینکه قرارداد را امضا کنید، متن قولنامه را چک کنید تا از بُروز هرگونه مشکل جلوگیری شود. حال اگر شما قصد نوشتن قولنامه دستی زمین کشاورزی را دارید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا درباره این موضوع اطلاعات کامل‌تری به‌دست آورید.

 

نحوه نوشتن متن قولنامه دستی فروش زمین کشاورزی

برای نوشتن قولنامه دستی زمین کشاورزی رعایت برخی از قوانین الزامی است. اولین سندی که برای خرید هر نوع ملکی فارغ از کاربری آن‌که مسکونی، تجاری یا کشاورزی بین خریدار و فروشنده امضامی‌شود، قولنامه است. شاید برای شما سوال پیش بیاید که قولنامه چیست؟ در واقع قولنامه بیانگر تعهدات دو طرف معامله به برخی موارد است که در خرید و فروش مطرح می‌شود.

قولنامه زمین‌های کشاورزی به‌عنوان سندی معتبر و لازم‌الاجرا شناخته می‌شود که بر اساس آن زمین‌های کشاورزی خریداری یا فروخته می‌شوند. دقت کنید توجه به نکات قید شده در مفاد قولنامه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند و در صورتی‌که شرایط قید شده را رعایت نکنید، قرارداد باطل خواهد شد. افراد بسیاری وجود دارند که به دلیل عدم آشنایی با این قوانین، قولنامه‌هایی را امضا کرده‌اند و در طی گذر زمان با مشکلات بسیاری مواجه می‌شوند.

 

قولنامه دستی فروش زمین کشاورزی

قولنامه دستی، سندی است که بین چند نفر برای معامله اموال منقول یا غیرمنقول از آن استفاده می‌کنند. دقت کنید قولنامه‌ها صرفاً تعهدات دو طرف معامله را نشان می‌دهند و نسبت به سند اصلی از اعتبار کمتری برخوردار هستند.

برای مثال، فرض کنید که شما قصد فروش زمین کشاورزی خود را دارید، اما هنوز آبکشی آن به‌طور کامل انجام نشده یا خریدار برای خرید زمین هنوز پول لازم را آماده نکرده است. در چنین مواقعی در قولنامه با ذکر این موارد و تعهد به انجام آن قولنامه‌ای بین شما و فروشنده منعقد می‌شود.

 

بهای مورد معامله

بر اساس توافق صورت گرفته میان طرفین این قرارداد، طرفین به توافق رسیده‌اند که خریدار بابت قیمت زمین کشاورزی مورد معامله با مشخصاتی که در قسمت بالا ذکر شده است، مبلغی برابر با فلان ریال که مصادف با فلان تومان است، به فروشنده پرداخت کند. مبلغ فوق برحسب توافقی طرفین، به‌صورت چک پرداخت می‌شود و اگر خریدار چک را وصول نکند، فروشنده این اختیار را دارد تا قرارداد را فسخ نماید.

 

تعهدات طرفین

اگر خریدار چک را دریافت نکند، فروشنده حق فسخ قرارداد را دارد، در مقابل اگر فروشنده به تعهدات خود عمل نکند یا اینکه زمین را به خریدار تحویل ندهد، خریدار حق فسخ قرارداد را دارد. 

فروشنده موظف است در تاریخی مشخص‌شده بین طرفین، برای تنظیم سند رسمی به دفترخانه مراجعه کند و در صورت تاخیر، باید بابت هر روز مبلغی وجه التزام پرداخت کند و این وجه التزام مانع الزام به اجرای تعهد نخواهد بود.

به‌جز مواردی که در این قرارداد ذکر شده است، هیچ‌یک از طرفین این حق را ندارند تا قرارداد را فسخ نمایند و عقد بر حسب قواعد عام لازم به شمار می‌آید.

 

نوشتن قولنامه دستی برای فروش زمین کشاورزی

 

خریدار باید تمام جوانب را مورد بررسی قرار دهد و با اختیار تمام خیارات ممکن از جمله غبن ساقط کند و به‌جز حق فسخ‌هایی که در این قرارداد ذکر شده است، دیگر حق فسخی نخواهند داشت. تا هنگامی‌که ثمن خریدار وصول نشود، زمین کشاورزی در اختیار فروشنده قرار خواهد گرفت.

فروشنده اقرار دارد که زمین دارای هیچ‌گونه مشکل حقوقی شامل رهنی بودن، توقیفی بودن، مصادره بودن و سایر موارد دیگر نیست. در صورت مستحق الغیر بودن، فروشنده وظیفه دارد که مبلغی را به‌عنوان خسارت به خریدار پرداخت نماید و در نهایت این قرارداد در صحت کمال و اهلیت طرفین منعقد شده و به امضای طرفین معامله می‌رسد.

 

آیا قولنامه دستی زمین کشاورزی اعتبار دارد؟

بر اساس ماده ۱۰ قانون مدنی قراردادهای خصوصی اگر بر خلاف قوانین نباشند، اعتبار دارند. پس قولنامه‌های دستی زمین کشاورزی که قانونی ‌بودن آن توسط دادگاه محرز می‌شود، معتبر هستند. امضای شهود یکی از مواردی است که باعث افزایش اعتبار بیشتر قولنامه می‌شود، اما وجود آن ضرورتی ندارد. در صورتی که سند به امضای شهود هم نرسد، اما مطابق با قوانین نوشته شود، دارای اعتبار است.

به‌صورت کلی برای جلوگیری از بُروز هرگونه مشکل حقوقی در آینده بهتر است که قولنامه‌های دستی زمین کشاورزی در دفاتر اسناد ثبت شوند. همچنین با ثبت قولنامه‌های دستی در بنگاه‌ها کد رهگیری صادر که موجب اعتبار و قانونی شدن قولنامه می‌شود.

 

قولنامه‌های دستی زمین‌های کشاورزی چه مدت اعتبار دارند؟

همه قولنامه‌های دستی زمان اعتبار یکسانی ندارند، بلکه زمان اعتبار قولنامه‌های دستی بستگی به توافق دو طرف معامله دارند. ممکن است از چند ماه تا چند سال اعتبار قانونی داشته باشند.

 

تأثیر معامله معارض در قولنامه‌های دستی زمین‌های کشاورزی چیست؟

معامله معارض به معامله‌ای گفته می‌شود که مالک آن زمین را به چند خریدار بفروشد. حال این سؤال مطرح می‌شود که در چنین معامله‌ای مالک اصلی زمین چه کسی است؟ طبق قانون اولین شخصی که زمین را از فروشنده خریداری کرده، مالک آن است. شرط اثبات و گرفتن حق در چنین مواردی ارائه قولنامه مطابق با قوانین و مقررات است. در این صورت حق مالکیت از فروشنده و دیگر خریدار سلب می‌شود و زمین به مالکیت خریدار اول می‌رسد.

 

قولنامه دستی زمین کشاورزی

 

قولنامه دستی زمین‌های کشاورزی پس از فوت فروشنده اعتبار دارد؟

اگر قولنامه مطابق با قوانین نوشته و ثبت شده باشد، خریدار مالک زمین است و وراث نمی‌توانند ادعای هیچ حقی از زمین داشته باشند.

 

خریدار زمین کشاورزی حین نوشتن قولنامه باید چه نکاتی را رعایت کند؟

خریدار زمین باید در هنگام قولنامه، باید با استفاده از کد رهگیری نسبت به مالکیت زمین اطمینان کافی را حاصل کنند. اگر فرد خریدار قصد خرید زمینی که به‌صورت ارث به مالک رسیده است را داشته باشد، باید گواهی انحصار وراثت آن‌را بررسی کند. در حین نوشتن قولنامه زمین کشاورزی باید تمامی مواردی که به فروش می‌رسند، به‌صورت واضح بیان شوند. حق آب، برق، چاه و ... از جمله مواردی است که جزء ملحقات زمین محسوب می‌شود و حتماً باید در قولنامه آورده شوند.

درباره امضای قولنامه باید گفت، امضاها توسط خریدار، فروشنده و صاحب بنگاه انجام می‌شوند، بهتر است برای قولنامه دو شاهد آن‌را امضا کنند تا در صورت بُروز هرگونه مشکل، روند استحقاق حق سریع‌تر و راحت‌تر قابل پیگیری باشند. دقت کنید که برای خریدار، فروشنده و صاحب بنگاه باید سه نسخه از قولنامه زمین صادر شود. همچنین درج آدرس دقیق بنگاه و تاریخ دقیق معامله به صورت دستی الزامی است. 

 

فروشنده زمین باید چه نکاتی را رعایت کند؟

کمی قبل‌تر درباره نکاتی که خریدار باید رعایت کند صحبت کردیم، حال در این قسمت از مقاله قصد داریم به نکاتی که توسط فروشنده رعایت شوند، بپردازیم. در قولنامه باید جزئیات وصول وجه زمین بیان شوند، در صورت عدم پرداخت وجه توسط خریدار معامله قابل فسخ باشد. همچنین اگر وجه زمین با چک معامله می‌شود، باید تاریخ وصول آن و شرایط عدم وصول آن در قولنامه درج شود. در روز معامله حضور خریدار و فروشنده الزامی است؛ البته ذکر این نکته در قولنامه الزامی بوده تا در صورت عدم حضور خریدار معامله فسخ یا به شخص دیگری فروخته شود. برای معامله حتماً وجه التزامی تعیین کنید که در صورت عدم عمل به تعهدات توسط فروشنده دریافت می‌شود.

 

در صورت مفقود شدن قولنامه باید چه اقداماتی انجام داد؟

اگر قولنامه در بنگاه یا دفترخانه اسناد رسمی ثبت شده باشد، دارای کد رهگیری است که به‌وسیله همان می‌توان نسخه دیگری از قولنامه دریافت کرد.

 

دانلود فرم خام مبایعه‌نامه املاک

با درنظر گرفتن موارد فوق، می‌توانید قرارداد فروش زمین را در فرم زیر ثبت نموده و به امضای طرفین برسانید. اما همواره پیشنهاد می‌شود جهت انجام معاملات با افراد متخصص در امور تنظیم قرارداد و یا مشاورین املاک معتبر مشورت نمایید.

 

 

5 0 0 0
نویسنده: مهنوش کاظم زاده

دیدگاه ها و نظرات

ارسال دیدگاه

سوالات متداول

جدیدترین مقالات

مشاهده همه
arrow icon